Ærøs kommunalbestyrelse har valgt selv at stå for byggeriet af 2 elfærger til 5-800 millioner kr og har fravalgt de fælleskommunale Standardfærger. Det er der 6 grunde til.
* Erfaring. Ærø har selv stået for byggeriet af elfærgen Ellen, som i 2019 blev sat ind på ruten Søby-Als. Og de gode og dårlige erfaringer kan bruges i det nye færgebyggeri.
* Penge. Ærø kan låne penge til byggeriet i Kommunekredit til 3 %, hvilket er det halve af hvad renten er hos Standardfærgene (Læs: Pension Danmark).
* Lokale arbejdspladser. Ved at bygge selv kan Ærø få flere lokale arbejdspladser både på Søby Værft og i de mange følgeopgaver. Selve færge-skrogene vil forventeligt blive bygget billigt på et polsk eller asiatisk værft, men Søby Værft og andre Ærø-firmaer vil typisk vinde opgaver med aptering (Læs: Indretning) og ombygning af Ærøskøbing Havn.
* Politik. Befolkningen skal acceptere at kommunen får en gæld på 500-800 millioner kr, og det er langt lettere hvis byggeriet betyder arbejdspladser og forbrug på Ærø. Til sammenligning så vil det svare til en investering på 500-800 milliarder for Danmark, eller 20-30 Storebæltsbroer.
* Branding. Ærø har fået uvurderlig reklame for byggeriet af Ellen-færgen, som var en af de første større elfærger. Håbet er, at det vil gentage sig.
* Design. Ærø vil bygge færger som er pænere end Standardfærgerne og skal være mere hyggelige i udtrykket - de nuværende "Lego-færger" bruges ofte i TV til at vise færgefart i Danmark, og det er god reklame for Ærø.