Ærøfærgerne køber mad og drikkevarer for 3,2 millioner kr, men har kun 6,4 millioner i indtægter. Men regnet ud fra salgspriserne i cafeteriet burde omsætningen være 16 millioner kr.
Lad os tage et par priseksempler:
* En bakke pomfritter koster 5 kr i indkøb, så prisen burde være 10 kr - men de koster 40 kr.
* Pomfritter og 2 pølser koster 18 kr i indkøb, så prisen burde være 36 kr - men de koster 70 kr.
* 1 stykke rugbrød og 2 skiver ost koster 4 kr i indkøb, så prisen burde være 8 kr - men den koster 40 kr.
* 1 kop kaffe med kage koster 7 kr i indkøb, så prisen burde være 14 kr - men den koster 40 kr.
Der er også mad og drikke hvor indkøb og salgspris mere harmonerer med det de sælges til på færgen, men i et cafeteria så plejer man i gennemsnit at gange indkøbsprisen med 5 for at få sine salgspriser. Så der burde komme 16 millioner i kassen.
Man kan omvendt også sige, hvis Ærøfærgerne kun har solgt for 6,4 milllioner frem til 1. oktober, så burde udgiften til mad og drikke kun være 1,3 millioner, men der er købt ind for 3,2 millioner kr. Så indkøbspriserne er nok lidt høje....
Der er lønninger for 7,7 millioner, så i alt har der været 11 millioner i udgifter til at drive cafeterierne frem til 1. oktober: Pomfritter mv. har givet et underskud på næsten 5 millioner.
Ærøfærgerne ejes af Ærø kommune.
Baggrund
Om modellen for indkøb til Ærøfærgerne skriver selskabet:
1 2015 var hele cateringfunktionen i udbud. Personalet havde fået deres opsigelser. Der kom ingen tilbud. Man måtte tilbagekalde opsigelserne.
| 2017 og 2019 var der markedsundersøgelse om mulig levering til alle færger, og levering i kølekæde. Det var kun Ærø Catering der kunne overholde kravene. De produkter der ikke kunne leveres overgik til indkøb af eget personale.
1 2021 er Ærøfærgernes Catering gået sammen med andre afdelinger i kommunen for at sikre at der er nogle der finder det interessant at afgive tilbud, og som kan levere til de enkelte færger når de er i havn og overholde kølekæden, ved direkte ombord-levering.