Det bliver dyrere at køre varer til Ærø, da lastbiler skal betale 1,3 kr per km fra 2025. I første omgang er det kun de større over 12 tons, men fra 2027 bliver det også varebiler over 3,5 tons. Afgiften svarer til en stigning på 3-4 kr per liter diesel, ifølge Dansk Industri.
Med Folketingets aftale opnås reduktioner på 0,4 millioner ton CO2 i 2030, heraf 1/4 fra effektivisering af vejgodstransporten.
Afgifterne vil give op til 3,6 milliarder kr i statskassen årligt, men håbet er, at der kommer flere grønne lastbiler og bedre udnyttelse af lastbilerne, så der bliver kørt markant mindre med diesel-lastbiler. Så der kun kommer 1 milliard ind i vejafgifter.
- Den nye vejafgift for lastbiler betyder, at det bliver markant dyrere at få leveret råvarer og kørt produkter ud. Det gælder særligt for de virksomheder, der ligger i Danmarks geografiske yderområder, siger Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør i Dansk Industri.
Det afgiftspålagte vejnet bliver i første omgang på 10.900 km., som inkluderer størstedelen af statsvejnettet og dele af det kommunale
vejnet. Fra 1. januar 2028 udvides det afgiftspligtige vejnet til at omfatte alle veje, i alt 75.000 km.
Se aftalen HER.