Endnu en gang har Kommunalbestyelsen udskudt beslutningen om at give Marstal-færgen en større andel af statens tilskud til Ærøs færgedrift.
Det privat-ejede rederi ÆrøXpressen, der ejer Marstal-færgen, vil gerne have en større del af tilskuddet fra staten, men også have nedsat de afgifter der betales for at bruge havnen i Marstal, der ejes af Ærø Kommune.
Marstal-rederiet startede med den nye færge i 2019 og får cirka 4 millioner i statstilskud om året. Håbet er en samlet forbedring og tilskud på cirka 3 millioner kr.
Problemet er, at det skal tages fra kommunens kasse, som også står for driften af de 4 Ærøfærgerne, der sejler fra henholdsvis Søby og Ærøskøbing.
Derfor er der ikke stor lydhørhed i Kommunalbestyrelsen, som tror at det private rederi vil fortsætte med nye krav. Omvendt kan Kommunalbestyrelsen også vælge at være flink, for at mindske modsætningerne mellem Marstal og rådhuset i Ærøskøbing.
Og alle politikere er begyndt at skimte kommunalvalget til næste efterår, hvor halvdelen af øens befolkning bor i Marstal-området.
Overblik
Ærø Kommune får samlet 83 millioner i færgestøtte fra staten, dels til at sikre stabil færgedrift til en øen og dels per sejlet kilometer. Den private ÆrøXpressen i Marstal er utilfreds med at der kun går 4 millioner til deres færgedrift.
Ærø får et årligt statstilskud som ø-kommune uden en bro på 42 millioner kr. Hertil kommer 11 millioner som udmåles ud fra antallet af passagerer, biler og lastbiler + hvor langt der sejles. i alt 53 millioner. Oveni kommer der 30 milllioner til at nedsætte færgetaksterne for lastbiler, biler og passagerer.
Det store tilskud på 53 millioner gives fordi det er mere bøvlet og udgiftstungt at drive en ø, så pengene er ikke øremærket til færgedrift.
Derfor afvises Marstal-kravet af Ærø kommune og dens rederi Ærøfærgerne, der besejler Svendborg, Faaborg og Fynshav på Als.
Da det er et generelt tilskud til Ærø Kommune vil det desuden være ulovligt at give penge til Marstal-færgen, da en kommune ikke må støtte bestemte private virksomheder.
Tilskudsmuligheden blev i 2021 afvist af statens øverste administrative enhed:
"Ankestyrelsen vurderer, at Ærø Kommune ikke lovligt kan yde støtte til ÆrøXpressen A/S. Vi lægger vægt på, at lov om færgefart alene giver mulighed for at kommuner enten selv kan drive en færgerute eller betale private operatører for at udføre opgaven. Det fremgår desuden af lovens forarbejder, at kommuner ikke kan yde støtte til virksomheder, der forestår færgedrift."
Marstal-færgen får dog sin andel af statsstøtten til nedsættelse af færgepriserne, men det sker ud fra landevejsprincippet, hvor tilskuddet gives ud fra afstanden mellem Marstal og Rudkøbing. Landevejsprincippet går ud på, at udgiften skal være den samme at køre på landevej som at tage en færge.
Men der er ikke særlig langt fra Marstal til Rudkøbing, 16 km, i forhold til Søby-Faaborg med 18 km, Søby-Als med 19 km og Ærøskøbing-Svendborg med 24 km. Så derfor vil Marstal-færgen gerne have lavet princippet om, så der i stedet gives penge udfra hvor mange passagerer, biler og lastbiler der transporteres.
Det er lovligt for kommunen at ændre princippet fra km til antal, hvis Kommunalbestyrelsen ønsker dette.