Jesper Bus får forlænget sin kontrakt med sine nuværende dieselbusser frem til sommeren 2027. Oprindeligt skulle nye el-busser køre fra foråret 2022, men der kunne ikke opnås enighed mellem kommunen og Jesper Bus.
Kontrakten med Jesper Bus løber til sommeren 2025, men kunne opsiges allerede i 2022.
Trafikstyrelsen havde oprindeligt bevilget 8 millioner til de nye elbusser, mens Ærø Kommune skulle komme med 6 millioner. Det projekt blev droppet, da Jesper Bus så ind i en usikker fremtid:
I kontrakten mellem kommunen og Jesper Bus står der, at Ærø kommune skal kompensere Jesper Bus, såfremt der skal skiftes til elbusser. Men det tilskud vil ikke være lovligt udfra udbudsregler og offentlig støtte til en virksomhed, vurderer kommunens administration.
Alternativet var, at kommunen købte elbusserne og så lejede dem ud til Jesper Bus.
Den model syntes Jesper Bus ikke om, for Jesper Bus ville stå med sine million-dyre brugte dieselbusser uden kørsel-kontrakter.
Samtidig vil det være nemt for store bus-aktører at overtage busdriften næste gang den udbydes med et billigt tilbud, for kommunen skal behandle alle lige.
Hvorfor
Ærøs trafikdirektør Keld Møller begrunder udskydelsen af elbusser til 2027 således:
"Nuværende kontrakt forlænges med yderligere 2 år da Ærø Kommune, indenfor de kommende år, vil blive klogere på el-infrastruktur bl.a. i forlængelse af færgeprojektet".
OG.
"På baggrund af de aktiviteter der er i gang med borgerenergifællesskaber (Læs: Ærø Borgerenergifællesskab der skal udbygge med solparker og vindmøller)".
Økonomi- og erhvervsudvalget skal vedtage forlængelsen på et møde den 1. februar.
Pengene
Her fra 1. januar 2024 blev det lovligt for kommunen at give en 10-årig kontrakt, hvis busserne er eldrevne - før var det kun 5 år. Den nye lov er indført for at gøre det mere økonomisk attraktivt at skifte til elbusser.
En elbus er næsten dobbelt så dyr i indkøb som en dieselbus, mens en brintbus er 3 gange så dyr.
Baggrund
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen meddelte i december 2020, at den bevilliger 8 millioner til Ærø Kommune under forudsætning af, at projektet gennemføres med 3 elektriske busser, så rutebusdriften kan omstilles til 100 % el.
Planen for el-busser på Ærø var følgende:
Der skal opsættes ladestationer i Søby og Marstal.
Der skal bruges 3 busser, fordi den ene står til opladning, mens de 2 andre kører.
Busdrift på Ærø
* Busserne bruger 100.000 liter diesel årligt.
* Cirka 270.000 passagerer årligt.
* Busserne kører dagligt cirka 1.000 km.
* Gratis bus siden 2011.
* Fra februar 2019 har 1 bus kørt semihybrid med solceller på taget.
* Siden januar 2020 har busserne kørt på Gas-to-Liquid fuel, som reducerer udledningen af Co2, NOx og partikler.
* De nye busser vil give en Co2-reduktion på 270 tons per år.
Der skal bruges 3 elbusser, fordi den ene står til opladning, mens de 2 andre kører.
Med god vilje kan man med ny teknologi nøjes med 2 el-busser, men så mangler der en back up-bus. Så 3 elbusser er nok realistisk.
Busdrift på Ærø
* Over 250.000 passagerer årligt.
* Busserne kører dagligt ca. 1.000 km.
* Gratis bus siden august 2011.
* Siden november 2019 har busserne kørt på Gas-to-Liquid fuel, som reducerer udledningen af CO2, NOx og partikler med 33 %.
* De nye busser vil give en CO2-reduktion på 270 tons per år.