Fra 1. januar kan der gives 10 års kontrakter på elbusser på Ærø, da Folketinget kommer med en lov, der skal give Jesper Bus og andre incitament til at købe elbusser.
Jesper Bus står for buskørslen på Ærø, men kontrakten udløber i juli 2025. Den kan dog forlænges af kommunen med 1-2 år.
I det kommende udbud vil der blive stilet krav om at busserne kører på el, men udgiften til elbusser er langt større end til dieselbusser - som Jesper Busser allerede har.
Det er den samme problematik der er over hele landet, for i Loven om trafikselskaber står der, at der kun må gives 5-års kontrakter. Og det er alt for kort tid til at forrente nye elbusser.
Det laver Folketinget nu om på ved at ændre loven til 10-års kontrakter.
Kæntrede elbusser
Tilbage i 2020 havde Trafikstyrelsen bevilget 8 millioner til elbusser på Ærø, mens Ærø Kommune skulle komme med 6 millioner. De nye el-busser skulle køre fra foråret 2022.
Projeket blev dog droppet, da der ikke kunne blive enighed mellem kommunen og Jesper Bus.
I deres kontrakt står der, at Ærø kommune skal kompensere Jesper Bus, såfremt der skal skiftes til elbusser. Men det tilskud vurderede kommunens administration ikke ville være lovligt ud fra udbudsregler og offentlig støtte til en virksomhed.
Alternativet var, at kommunen købte elbusserne og så lejede dem ud til Jesper Bus.
Den model syntes Jesper Bus ikke om, for Jesper Bus ville stå med 2 næsten nye dieselbusser uden kørsel-kontrakter. Samtidig ville det være nemt for store bus-aktører at overtage busdriften næste gang den udbydes med et billigt tilbud, for kommunen skal behandle alle lige i følge EUs udbudsregler.
Så det var en usikker fremtid Jesper Bus så ind i.
Plan for elbusser
Planen for el-busser på Ærø var/er følgende:
Der skal opsættes ladestationer i Søby og Marstal.
Der skal bruges 3 busser, fordi den ene står til opladning, mens de 2 andre kører. Med god vilje kan man med ny teknologi nøjes med 2 el-busser, men så mangler der en back up-bus. Så 3 elbusser er nok realistisk.
En elbus er dobbelt så dyr i indkøb som en dieselbus, mens en brintbus er 3 gange så dyr.
Busdrift på Ærø
* Over 250.000 passagerer årligt.
* Busserne kører dagligt ca. 1.000 km.
* Gratis bus siden august 2011.
* Siden november 2019 har busserne kørt på Gas-to-Liquid fuel, som reducerer udledningen af CO2, NOx og partikler med 33 %.
* De nye busser vil give en CO2-reduktion på 270 tons per år.
Den nye Ændring af lov om trafikselskaber
Transportministeriets overvejelser om den nye 10-års ordning er:
"Lovforslaget skal gøre det mere attraktivt for busoperatører, der udfører rutekørsel, at anskaffe sig nulemissionsbusser, idet det foreslås, at der kan udstedes tilladelser med op til 10 års gyldighed, såfremt tilladelsen udstedes til nulemissionsbusser."
"Lovforslaget udspringer af et ønske fra busbranchen, idet nulemissionsbusser er dyrere at anskaffe end dieselbusser. Derfor ønskes sikkerhed for, at busoperatøren kan opretholde en tilladelse i 10 år."
"En længere tilladelsesperiode øger perioden, hvori det er muligt at opnå indtjening med bussen, hvilket har til hensigt at opveje merudgiften i forbindelse med investeringen i en nulemissionsbus. På den måde gives der mulighed for, at busoperatørerne kan få forrentet deres investering i nulemissionsbusser, som er dyrere at anskaffe end dieselbusser."
"Det vil være muligt for busoperatørerne at søge om en 10 årig tilladelse til nulemissionsbusser samtidig med, at de har en 5 årig tilladelse til dieselbusser, således at de ikke skal udskifte alle busser på en gang."
Se lovforslaget, som et enigt Folketing bakker op om, HER.