Selvom det vil være næsten gratis at forlænge de 2 nye Ærøskøbing elfærger fra 70 til 75 m, så fastholdes den korte model. Den lange model ville ellers give bedre drifts-økonomi, fordi bredde-længden vil give bedre fremdrift i vandet. Men kommunens færgeudvalg har på sit april-møde besluttet at fastholde den korte model.
Når færger ændrer størrelse skal der laves analyser af bølger, vind og ankomstarealer, men i nærværende tilfælde er det først og fremmest valgkampen frem til kommunalvalget i november 2025, som allerede er i gang.
Oprindeligt var planen 80 m færger, men i december 2022 vedtog kommunalbestyelsen at skære i længden.
Der var 2 argumenter for nedskæringen:
* For mange biler i sommerperioden på Ærø.
* Hvis færgerne blev på 80 m ville der altid være plads og dermed ville færgefarten Rudkøbing-Marstal undergraves.
Derfor blev det valgt, at færgerne skulle være præcist 69,5 m - det lyder mindre voldsomt end 70 m.
Nyt overblik
Med færger på 75 m kan der overføres 72 biler i stedet for de planlagte 65 biler med en 70 m færge. Og ifølge rådgiveren (som ikke navngives) vil det i dagligdagen være næsten gratis i el at have den lange færge.
Hvis færgerne skal forlænges til 75 m skal der dog laves nye analyser og det vil tage cirka 2 måneder.
Der skal især undersøges:
* Bølge-påvirkning
* Indsejling til Svendborg Havn.
* Sejladsen i Højesteneløbet, som er besværlig.
* På havnen i Ærøskøbing skal der graves længere ind mod Fyns Amts Avis-bygningen, for ellers spærres der for indsejlingen til Gammel Havn.
Men det er nu politisk besluttet, at færgerne bliver den korte model - så er der ingen der kan kritiseres for "monsterfærger".