Udvidelsen af Ærøskøbing Havn til de 2 nye større færger og et dobbelt så stort areal til biler skal nu miljø-undersøges, for at se på virkningerne af hele området.
Der er 2 veje at gå ved havneprojekter, hvor kommunen i første omgang skal ansøge Trafikstyrelsen:
Den lille model
Der indsendes en projektbeskrivelse der viser hvordan overfarten, færgetype og indretning af Ærøskøbing Havn vil påvirke omgivelserne i vandet og på land.
I denne miljøscreening vil kommunen vurdere hvor omfattende projektet er og hvor sårbare omgivelserne er. Kommunen indstiller om man kan nøjes med denne overbliks-agtige model eller der skal laves en decideret miljø-undersøgelse, benævnt VVM, Vurdering af Virkningerne på Miljøet.
Fordelen ved den lille model er, at den tager kortere tid, er billigere at lave og de undersøgelser der allerede er lavet kan bruges til den endelige beslutning. Ofte gennemføres den af kommunen selv med bistand fra en ekstern rådgiver.
Den store model
En VVM-undersøgelse er meget omfattende, til sammenligning var Søby Havns VVM-undersøgelse på 254 sider.
Opgaven udføres af et eksternt rådgivningsfirma, i Søby var det Rambøll.
Undersøgelsen skal afdække påvirkninger af:
1) mennesker, dyr og planter.
2) jordbund, luft, kyster, havnene, vand, herunder Højestene sejlløbet.
3) bygninger, anlæg og kulturarv.
Når VVM-undersøgelsen er gennemført skal den ud i 8 ugers høring i lokalsamfundet og hos statslige myndigheder, kommunen og Region Syddanmark.
Tidsplan
Kommunen kan godt vælge den lille model først, der tager 4-5 måneder, men vil ret sikkert efterfølgende blive pålagt VVM-undersøgelsen.
Så det må forventes, at kommunen fra starten af vælger den store model.
Hvis opgaven koster under 1,6 millioner kr kan kommunen vælge en rådgiver uden udbud og dermed undgå den langsommelige udbudsproces, som nemt kan tage 6 måneder. Fra rådgiveren er valgt, til VVM-undersøgelsen er udarbejdet, har været i høring, er blevet tilrettet og endelig vedtaget vil der gå 12-14 måneder.
Der skal laves VVM-undersøgelser for både Svendborg og Ærøskøbing + de 27 km hav og kyster mellem de 2 byer.
Både i Ærøskøbing og Svendborg er der 3 forskellige havnemodeller i spil, og de 2 kommunalbestyrelser skal her i 1. halvår 2024 vælge hvilke der skal blive til virkelighed og som VVM-undersøgelsen skal afdække.
Ærøs færgeudvalg vurderer, at Ærøs andel af VVM-undersøgelsen vil koste op til 1,5 millioner, hvortil kommer Svendborgs udgifter. Dermed bliver opgaven dyrere end 1,6 millioner og skal derfor i EU-udbud.
Med ovenstående forløb skal vi hen til slutningen af 2025, før der er klarsignal til at udarbejde udbudsmaterialet for selve byggeriet af havnene.
I 2026 kan byggeriet være udført, men det må forventes at det først gennemføres op til når færgerne er i byggeproces, så 2027 vil være et realistisk udbud, så havnene er klar til elfærge-sejllads i 2028.
Se Bekendtgørelse om vurdering af visse offentlige og private anlægs virkning på miljøet HER. Og link til Ærø kommunens færgegruppe HER.