Inden årsskiftet kan der indgås indkøbsaftaler med OMT/PensionDanmark-konsortiet om standardfærger baseret på el-drift. Det er Færgesekretariatet i Ærøskøbing der står for den direkte forhandling sammen med Ærø og andre færgekommuner.
Kontakt
Færgesekretariatet
Sekretariatsleder Jan Fritz Hansen
jfh@faergesekr.dk
+45 29 16 22 07
- Ærø, Svendborg, Kalundborg og Slagelse sigter på at tage det 1. skridt og påbegynde den lokale tilpasning af standardfærge-konceptet, siger sekretariatsleder Jan Fritz Hansen fra Færgesekretariatet.
- Dette arbejde forventes gennemført sammen med et offentligt udbud for interesserede værfter, således at egentlige værftskontrakter i givet fald vil kunne indgås i 2. halvår 2023.
- Kommunerne har dog fortsat forskellige muligheder for at udtræde af arrangementet, hvis eksempelvis den lokale designtilpasning ikke bliver optimal eller hvis skibspriserne stiger for meget.
10 færger på vej
- Fåborg/Midtfyn og Lolland kommuner fik også grønne støttemidler sidste år og det forventes, at de vil se nærmere på indkøbsaftaler i begyndelsen af det nye år, siger Jan Fritz Hansen.
- Odder og Aalborg søger aktuelt på indeværende års grønne pulje og hvis de får positivt tilsagn, forventes Odder at følge de 2 førnævnte kommuner, medens Aalborg meget vel kan nå at indgå en indkøbsaftale allerede i år.
- Hvis alt går efter planen vil 8 kommuner med i alt 10 færger indenfor det næste års tid være igang med den første større runde af den grønne strukturomlægning af den danske ø-færgefart.
Ærø-støtte
Trafikstyrelsen har uddelt 231 millioner til omlægning til elfærger og Ærøskøbing-færgerne fik 1/3 af alle de penge der blev uddelt: 72 milioner.
En hovedårsag var, at Ærø skfitede fra tanken om eget koncept med katamaran-færger til Færgesekretariatets nye basismodel. Trafikstyrelsen skrev:
"De projekter hvor der indkøbes en ”standardfærge” efter det koncept, som er udviklet i regi af Færgesekretariatet, har generelt en høj modenhed og kan i højere grad end andre opnå stordriftsfordele. Derfor er disse prioriteret i forhold til andre projekter, som er mindre modne."
Kommunen havde søgt om 102 millioner, men Trafikstyrelsen har primært skåret i tilskuddet, fordi der ikke gives tilskud til at udvide kapaciteten på ruten til Svendborg. Derfor endte tilskuddet på 72 milioner kr.
Ærø kommune planlægger dog fortsat at bygge de større færger, for at udvide kapciteten på ruten, som i sommerperioden ofte er udsolgt.