Der har været 3 klager over Ærøs afgørelser på socialområdet, men kun 1 har fået delvist medhold, så behandlingen nu skal gå om. Det giver dog en voldsom procentsats - 33 % af øens sager skal gå om - så det giver et fortegnet billede i de små ø-kommuner.
Når en borger klager over en kommunal afgørelse på socialområdet, er det Ankestyrelsen, der behandler klagen. Omgørelsesprocenten viser andelen af realitetsbehandlede klagesager i Ankestyrelsen, som ændres, ophæves eller hjemvises.
Omgørelsesprocenten viser dermed, hvorvidt de der klager til Ankestyrelsen, enten har ret i deres klage, eller har ret til at få genbehandlet deres sag.
I 2023 fordelte sagerne på landsplan på socialområdet generelt sig ved at:
10 % af sagerne er ændret eller ophævet.
29 % er hjemvist.
62 % er stadfæstet.
Omgørelsesprocenten var dermed på 39 %. i 2023.
Det er nogenlunde på niveau med 2022 hvor omgørelsesprocenten var 38 %.
Kommunalbestyrelsen på Ærø skal vurdere udviklingen i løbet af 2024 ifølge retssikkerhedslovens § 79.
Se oveblikket HER fra ministeriet.