Læsø har besluttet at købe en ny elfærge fra det dansk-norske Danof og går altså udenom standard-færgerne, som det fælleskommunale Færgesekretariatet i Ærøskøbing arbejder med - og som Ærø Kommune forhandler med.
Kontakt
Danof
Hauschildt Marine
Adm Direktør Preben Thuren Larsen
ptl@hauschildtmarine.dk
Danof-færgen vil koste 218 millioner og det vil koste Læsø kommune 15 million årligt i renter og afdrag - renten er sat til 3 %.
Færgen får plads til 600 passagerer og 114 biler. Lige nu er der 2 færger, men den nye færge skal kunne stå for hele færgefarten med en back up af 1 af de gamle dieselfærger.
Den kan sejle 27 km i timen - der er 23 km mellem Svendborg og Ærøskøbing.
I regnestykket fra Danof forventes det, at der kan spares 2 millioner på brændstof, 2 millioner på vedligeholdelse og 2,4 millioner på mandskab - der skal kun bruges 5 mand når der sejles med under 400 personer.
Desuden forventer Danof at der vil komme væsentligt flere gæster til øen, så indtægterne stiger allerede det første år med 6 millioner. Så de årlige udgifter til kommunen er på bare 2 millioner det første år med fuld drift, som bliver i 2026.
Og det kommer til at gå godt på Læsø, for allerede 2 år efter er det en overskudsforretning for gæsteantallet vil fortsætte med at stige, så der nu er ekstra indtægter på 9 millioner. Og det fortsætter for i 2045 hvor færgen er betalt ud vil de årlige ekstra-indtægter være på 59 millioner.
Det forventes der vil komme 20 % flere gæster det 1. år og derefter en stigning på 3 % hvert år.
Samlet vil det give ekstra indtægter på 539 millioner til færgen over 20 år. Renteudgifterne vil være på 81 millioner og det forventes at færgen vil være 65 millioner værd på det tidspunkt.
Se regnestykket HER.
Se hele færgeanalysen fra Danof HER.
Danof består af danske Hauschildt Marine og norske Multi Marine.