Tilmeld nyhedsbrev

Venligst udfyld nedenstående informationer

Bolig
Byg & Ejendom
Ferie & Turisme
Erhverv
Politik-Samfund
Færger & Havn
Miljø & Klima
Kultur
Sundhed + Ældre
Børn + Unge
Om os

  • Få Ærø-nyhedsbrev   
  • Facebook icon

Læsø får 539 millioner ekstra fra sin nye "Ærø-færge"

2. december 2022

Send til en ven

Læsø har besluttet at købe en ny elfærge fra det dansk-norske Danof og går altså udenom standard-færgerne, som det fælleskommunale Færgesekretariatet i Ærøskøbing arbejder med - og som Ærø Kommune forhandler med.

Kontakt

Danof

Hauschildt Marine

Adm Direktør Preben Thuren Larsen

ptl@hauschildtmarine.dk

Danof-færgen vil koste 218 millioner og det vil koste Læsø kommune 15 million årligt i renter og afdrag - renten er sat til 3 %.

Færgen får plads til 600 passagerer og 114 biler. Lige nu er der 2 færger, men den nye færge skal kunne stå for hele færgefarten med en back up af 1 af de gamle dieselfærger.

Den kan sejle 27 km i timen - der er 23 km mellem Svendborg og Ærøskøbing.

I regnestykket fra Danof forventes det, at der kan spares 2 millioner på brændstof, 2 millioner på vedligeholdelse og 2,4 millioner på mandskab - der skal kun bruges 5 mand når der sejles med under 400 personer.

Desuden forventer Danof at der vil komme væsentligt flere gæster til øen, så indtægterne stiger allerede det første år med 6 millioner. Så de årlige udgifter til kommunen er på bare 2 millioner det første år med fuld drift, som bliver i 2026.

Og det kommer til at gå godt på Læsø, for allerede 2 år efter er det en overskudsforretning for gæsteantallet vil fortsætte med at stige, så der nu er ekstra indtægter på 9 millioner. Og det fortsætter for i 2045 hvor færgen er betalt ud vil de årlige ekstra-indtægter være på 59 millioner.

Det forventes der vil komme 20 % flere gæster det 1. år og derefter en stigning på 3 % hvert år.

Samlet vil det give ekstra indtægter på 539 millioner til færgen over 20 år. Renteudgifterne vil være på 81 millioner og det forventes at færgen vil være 65 millioner værd på det tidspunkt.

Se regnestykket HER.

Se hele færgeanalysen fra Danof HER.

Danof består af danske Hauschildt Marine og norske Multi Marine.


her er basisdesign fra Danof - den vedtagne færge skal kunne tage flere passagerer. Der er markant øgede krav når der sejles med mere end 400 passagerer.
Previous Next
Send artiklen til en ven Gå til forsiden Kommenter artikler på Facebook

Se flere artikler
Færgelov: Marstal-færgen skulle i udbud for at få tilskud fra kommunen

Marstal-færgen ÆrøXpressen kæmper en hård kamp for overlevelse, ved at rette skytset mod kommunen og dens rederi Ærøefærgerne. Men rent juridisk…

Ny fremdrift i køb af 2 færger til Ærø

De 2 nye Ærøskøbing-færger kræver, at færgelejerne i Ærøskøbing og Svendborg skal udvides. Færgedesign er klart og i november…

Trafikstyrelsen godkender, at de 2 Ærøskøbing-færger skrumper til 70 m

Ærø får 72 millioner i tilskud til at bygge 2 el-færger, som skal sejle mellem Ærøskøbing og Svendborg, men der var søgt om færger på…

Tysk færge vil sejle Kiel-Marstal - og måske også Langeland-Svendborg

Tyske investorer har fået foretræde for teknisk udvalg for at få tilladelse til at oprette en færgerute fra Kiel til Marstal og eventuelt videre til Langeland og Svendborg.…

Ærø Kommune: ÆrøXpressen skal ikke have del af færgetilskud på 55 millioner

Den nødlidende private Marstal-færge, ÆrøXpressen, vil have del i statens tilskud til Ærøs færgedrift med tilbagevirkende kraft fra 2020, i alt cirka…

Kontakt

Ærø Dagblad
Vestergade 41
5970 Ærøskøbing
info@aeroedagblad.dk
redaktion@aeroedagblad.dk