Banken, der har lånt penge til byggeriet af Marstal-færgen, vil nu have skibet solgt, alternativt at nye investorer eller kommunen kommer på banen og skyder penge ind eller overtager den.
Kontakt
Hagland Shipbrokers
Senior Shipbroker Orla Fjord
ofjord@hagland.com
Mobile: +45 40 56 65 07
Office: +45 73 70 99 21
I praksis vil det ske ved at skibshandlere får skibet i kommision og skal få realistiske bud ind fra ind- og udland.
I mellemtiden skal Marstal-rederiets bestyrelse forsøge at skaffe nye investorer eller få indgået en aftale med kommunen om at den overtager skib og drift.
Pres
Selskabet ÆrøXpressen har tabt sin egenkapital, og der er ikke penge til at betale renter og afdrag, så derfor vil Ringkjøbing Landbobank, der har 1. prioritet i skibet, lægge pres på for en løsning. Banken har haft 28 millioner i udlån.
Som nr 2 i rækken står den statslige Danmarks Grønne Investeringsfond med 22 millioner. Dette ifølge Fyns Amts Avis.
Lånene er ifølge årsregnskabet for 2021 nedbragt til 45 milllioner.
Skibet blev sat i drift i december 2019 og det ejes af 1.800 mindre aktionærer, heraf mange fra Marstal eller tidligere Marstal-beboere.
Kommunens hovedpine er, at hvis færgen går konkurs og skibet sælges vil det skabe voldsomme modsætninger mellem Marstal by og rådhuset i Ærøskøbing, som ejer de 3 kommunale færgeruter fra Søby og Ærøskøbing.
Salgsopstilling
Se salgsopstilling HER.