Tilmeld nyhedsbrev

Venligst udfyld nedenstående informationer

Bolig
Byg & Ejendom
Ferie & Turisme
Erhverv
Politik-Samfund
Færger & Havn
Miljø & Klima
Kultur
Sundhed + Ældre
Børn + Unge
Om os

  • Få Ærø-nyhedsbrev   
  • Facebook icon

Marstal-færgen tjente 2,7 millioner på driften, men betalte op mod 10 % i renter

12. maj 2022

Send til en ven

Indkøringen af Marstalfærgen ÆrøXpressen har været en tungere omgang end forventet, og det har givet et underskud på 1,7 milllioner. Driften er dog rimelig god med et overskud på 2,7 millioner, men der måtte betales 4,5 millioner i renter til de 3 banker der har betalt for skibet og på lånekapital fra aktionærerne.

Kontakt

ÆrøXpressen

Direktør Boye Kromann

boye@aeroexpressen.dk

I regnskabet er der skrevet, at der hersker usikkerhed om færgens fortsatte drift på baggrund af regnskabet.

MEN.

Det skal der stå når egenkapitalen er hele eller delvist væk. Vigtigst i den sammenhæng er dog, at de 3 banker bakker driften op.

Bankerne bakker op af 2 årsager: De har mange penge i klemme og fordi driften er markant forbedret i 2021. Driften er 5,6 millioner bedre end i det første driftsår i 2020, hvor driften gav et minus på 2,9 millioner.

Både motorproblemer og corona har haft negative påvirkninger på Marstal-færgens økonomi, især i 2020. Færgen blev sat i drift i december 2019 og den har en kapacitet på 28 biler og 197 passagerer.

Bankerne

Pengene til at købe færgen kom fra Ringkjøbing Landbobank og Danmarks Grønne Investeringsfond, mens den lokale Rise Sparekasse finansierer driften.

Marstal-rederiet har lån for 44 millioner og for det er der altså betalt op mod 10 % i rente.

Lille egenkapital

Egenkapitalen er nede på 500.000 kr, men nogle af aktionærerne har stillet ansvarlig lånekapital på 8 millioner til rådighed, så i praksis er der en kapital på 8,5 millioner kr.

Færgen ejes af 1.800 Ærø-boere og fraflyttere og ingen har mere end 5 % af aktierne.

Ledelse

Direktør for ÆrøXpressen er Boye Kromann, mens bestyrelsen består af:

* Formand Claus Peter Skov

* Leif Keld Jensen

* Michael Hansen

* Boye Kromann

* Bo Knold Kristensen

* Ole Jensen.


For at undgå lange driftsstop vil Marstal-færgen købe en ekstra motor. Til det formål er der startet en indsamling.
Send artiklen til en ven Gå til forsiden Kommenter artikler på Facebook

Se flere artikler
10 % i renter kvæler Marstal-færgen - koster 4,5 millioner - kun 3 udveje

Nok mangler ÆrøXpressen kunder, men det helt store problem er, at lånene er alt for dyre: Der er gæld på 45 millioner. Den årlige rente er på 4,5…

Boye Kromann stopper som direktør for Marstal-færgen - Schlotfeldt tiltræder

Boye Bromann stopper efter 3 år i direktørstolen og Henrik Sindal Schlotfeldt tiltræder som ny direktør for ÆrøXpressen, der sejler mellem Marstal og Rudk…

Marstal Søfartsmuseum arver 1 million

Søfartsmuseet i Marstal har igen fået en større arv, denne gang på 1 million kr.

Dobbelt så stor besætning på Ærø-færger som på Marstal-færgen

Mange undrer sig nok over, hvorfor der er så mange i cafeteriet på Ærøskøbing-færgerne, men det er faktisk sikkerhedsfolk. På den private Marstal-f…

Nyt projekt for Søby Havn til 136 millioner

De 106 millioner står klar til udvidelsen af Søby Havn, men med de kraftige prisstigninger på især byggematerialer, så skal der nu findes ekstra 30 millioner. …

Kontakt

Ærø Dagblad
Vestergade 41
5970 Ærøskøbing
info@aeroedagblad.dk
redaktion@aeroedagblad.dk