Indkøringen af Marstalfærgen ÆrøXpressen har været en tungere omgang end forventet, og det har givet et underskud på 1,7 milllioner. Driften er dog rimelig god med et overskud på 2,7 millioner, men der måtte betales 4,5 millioner i renter til de 3 banker der har betalt for skibet og på lånekapital fra aktionærerne.
Kontakt
ÆrøXpressen
Direktør Boye Kromann
boye@aeroexpressen.dk
I regnskabet er der skrevet, at der hersker usikkerhed om færgens fortsatte drift på baggrund af regnskabet.
MEN.
Det skal der stå når egenkapitalen er hele eller delvist væk. Vigtigst i den sammenhæng er dog, at de 3 banker bakker driften op.
Bankerne bakker op af 2 årsager: De har mange penge i klemme og fordi driften er markant forbedret i 2021. Driften er 5,6 millioner bedre end i det første driftsår i 2020, hvor driften gav et minus på 2,9 millioner.
Både motorproblemer og corona har haft negative påvirkninger på Marstal-færgens økonomi, især i 2020. Færgen blev sat i drift i december 2019 og den har en kapacitet på 28 biler og 197 passagerer.
Bankerne
Pengene til at købe færgen kom fra Ringkjøbing Landbobank og Danmarks Grønne Investeringsfond, mens den lokale Rise Sparekasse finansierer driften.
Marstal-rederiet har lån for 44 millioner og for det er der altså betalt op mod 10 % i rente.
Lille egenkapital
Egenkapitalen er nede på 500.000 kr, men nogle af aktionærerne har stillet ansvarlig lånekapital på 8 millioner til rådighed, så i praksis er der en kapital på 8,5 millioner kr.
Færgen ejes af 1.800 Ærø-boere og fraflyttere og ingen har mere end 5 % af aktierne.
Ledelse
Direktør for ÆrøXpressen er Boye Kromann, mens bestyrelsen består af:
* Formand Claus Peter Skov
* Leif Keld Jensen
* Michael Hansen
* Boye Kromann
* Bo Knold Kristensen
* Ole Jensen.