Det er Ringkjøbing Landbobank som sidder med nøglen til Marstal-færgen ÆrøXpressens overlevelse. Banken står først i kreditorrækken, da banken har 1. pant i færgen, som har en bogført værdi på 50 millioner. Der skyldes cirka 24 millioner til banken.
Den anden store långiver er den statslige Danmarks Grønne Investeringsfond, som sidder mere yderligt med et lån på 21 millioner kr. Der er dog ikke tradition for, at statslige långivere trækker tæppet væk under et projekt. Det overlades normalt til de "onde" private.
Marstal-færgen blev sat i søen samtidig med at coronanen kom buldrende, så fra starten af var der svære betingelser. Dertil kom alt for dyre lån, som siden starten har kostet 14 millioner kr.
Bestyrelsen for færgerederiet har lagt et massivt pres på Ærø Kommune, for at få del i de midler som ø-kommuner får fordi alting er mere besværligt når alt og alle skal sejles.
Marstal-færgen får et mindre beløb per passager og bil, men slet ikke i et niveau der kan sikre driften. Og en ø-kommune må ikke støtte et privat rederi med mindre færgedriften har været i EU-udbud, og det har den ikke i Marstal-færgens tilfælde.
Det var et privat initiativ, som kommunen gav tilladelse til, at bruge den kommunale havn i Marstal.
Afgørelsen
Den 19. juni skal generalforsamlingen i Marstal-rederiet godkende årsregnskabet, som viser et underskud på 6 millioner og en negativ egenkapital på 5 millioner, ifølge Fyns Amts Avis.
På generalforsamlingen skal det besluttes, om der skal laves en ny aktiemission, så der kan komme penge i kassen, men "det er bestyrelsens opfattelse, at en sådan eventuel aktieemission ikke vil kunne bibringe selskabet den fornødne og nødvendige kapital."
Så pilen peger på en større investor med et stort Marstal-hjerte, som forventeligt vil kræve, at Ringkjøbing Landbobank og Danmarks Grønne Investeringsfond, sætter deres renter kraftigt ned eller på pause i en årrække.
Ringkjøbing Landbobank er svær at forhandle med for færgen kan mindst sælges for de 24 millioner som banken har i klemme. Og banken har ikke afskrevet færgen, fremgår det af den seneste kvartalsrapport der blev præsenteret den 12. juni.
Så rederiets bestyrelse har en hård opgave foran sig. Men ikke umulig - hvis der kommer en investor der vil satse på Marstal.