Her i januar bliver det afgjort om rederiet Ærøxpressen, der driver Marstal-Rudkøbing-færgen, skal have en større del af det tilskud som gives til færgefarten og Ærø.
Marstal-færgen blev oprettet på privat initiativ i 2019 med Marstal-borgerne i spidsen. Men har haft svært ved at få nok passagerer og biler til at få det til at løbe rundt. Samtidig var færgen finansieret med nogle voldsomt dyre lån.
Rederiet er utilfreds med, at det tilskud som staten giver til ø-færgefart afregnes per sejlet kilometer, for der er væsentlig kortere til Rudkøbing end til Svendborg, Fåborg og Als, som kommunens rederi Ærøfærgerne sejler til.
Marstal-færgen har også kæmpet for at få del i ø-tilskuddet på 42 millioner. Problemet var, at det ikke er et færgetilskud, men et mere-bøvl-for-ø-kommuner-tilskud. Så hvis kommunen gav Marstal-færgen en del af de penge ville det være et ulovligt tilskud til en privat virksomhed.
Staten giver også et direkte færgetilskud til Ærø på 11 millioner kr ud fra det antal kilometer som passagerer, biler og gods sejler til øen. Det vil ÆrøXpressen gerne have 1,9 millioner af.
Udover de generelle ø- og færgetilskud får Ærø også et tilskud på 31 millioner kr til at sætte billetpriserne ned - i 2024 bliver det endnu større, da der nu også gives tilskud til at nedsætte priserne i skolernes sommerferie, så det er billigt året rundt. Tilskuddet kan dog også anvendes med større tilskud i nogle perioder og mindre i andre eller fx til cyklister i stedet for biler - tilskuddet kan anvendes som de 2 rederier ønsker.
I 2022 fik ÆrøXpressen 3,3 millioner i tilskud målt på sejlede kilometre for passagerer og biler. Hvis man i stedet regnede ud fra antal biler og passagerer, så skulle rederiet have 1 million kr ekstra. For gods ville det være 100.000 kr ekstra til 400.000 kr.
Så kommunen skal beslutte om den vil lave om fra kilometer til antal. Det vil være en lovlig praksis.
Men der er stærke kræfter i Kommunalbestyrelsen der er imod at give ekstra støtte til det private rederi, fordi det skal tages fra det kommunale Ærøfærgerne og fra kommunens kasse.
Omvendt, så vil et afslag betyde, at konflikten mellem Marstal-boere og magtens centrum i Ærøskøbing skærpes.
Økonomi- og erhvervsudvalget holder møde om sagen den 4. januar, mens Kommunalbestyrelsen mødes den 17. januar for at afgøre det endeligt.
Umiddelbart er der et snævert flertal for, at der ikke går ekstra penge til Marstal-færgen.
MEN.
For at lukke diskussionen af for en overskuelig fremtid så ender det sansynligvis med et kompromis, hvor der trods alt går lidt flere penge til ÆrøXpressen.
Se dokumenter og overblik HER.