Stopklodsen for restaurant og badehotellet Sommerlyst i Marstal bliver nu fjernet med en ny lov, som træder i kraft den 1. januar 2024.
Hvor det før var forbudt at udvikle turismeaktiviteter i gamle bygnnger indenfor 300 m fra kysten, kaldet Strandbeskyttelseslinjen, så bliver det nu tilladt. Det bliver også tilladt at nedrive gamle bygninger og bygge nye.
Oprindeligt blev det forbudt at udvikle projekter for at stoppe betonbyggeri på Danmarks kyster, men det betød samtidig, at områder der var ramt af nedtur ikke kunne skabe ny udvikling i forladte bygninger.
Strandbeskyttelseslinjen blev allerede indført for snart 100 år siden i 1937, men blev tidligere ikke håndhævet så restriktivt - derfor ligger der hist og pist især hoteller i strandkanten.
Lige nu er det praktisk talt umuligt at foretage sig noget indenfor strandbeskyttelseslinjen - byer og havne er dog undtaget.
Tankerne om det nye forslag kommer her:
Forsøgsprojekter ved omdannelse af overflødiggjorte bygninger inden for strandbeskyttelseslinjen
3.3.2.1. Gældende ret
Med en ændring af planloven i 2014, jf. lov nr.1529 af 27. december 2014, blev der indført en undtagelse til planlovens særlige bestemmelser for planlægning i kystnærhedszonen, jf. § 5 b. Det fremgår således af § 5, stk. 1, i lov om planlægning, at ministeren efter ansøgning fra kommunalbestyrelser kan meddele op til ti tilladelser til planlægning af og til meddelelse af landzonetilladelser til konkrete fysiske projekter uanset § 5 b, stk. 1, nr. 1 og 4, og § 35, stk. 3. Projekterne benævnes også forsøgsprojekter til kyst- og naturturisme.
Af § 5, stk. 2, fremgår, at ministeren ved meddelelse af tilladelse efter stk. 1 til projekter i landzone kan lægge særlig vægt på hensynet til udvikling af kyst- og naturturismen.
Af § 5, stk. 3, fremgår, at meddelte tilladelser, jf. stk. 1, vedtagne lokalplaner og meddelte landzonetilladelser på baggrund af ministerens tilladelse efter stk. 1 bortfalder 5 år efter, at ministerens tilladelse er meddelt, hvis projektet ikke er påbegyndt på dette tidspunkt.
Med en ændring af planloven i 2017, jf. lov nr. 668 af 8. juni 2017, blev der med indsættelse af § 4 a, stk. 1, åbnet mulighed for, at ministeren for landdistrikter efter ansøgning fra kommunalbestyrelser kan meddele mellem 0 og 15 tilladelser til planlægning og meddelelse af landzonetilladelse til innovative og miljømæssigt bæredygtige turismeprojekter uanset planlovens kystbestemmelser og landzoneregler. Det forudsættes, jf. § 4 a, stk. 1, at:
1) projekterne har et væsentligt potentiale til at skabe vækst og udvikling i kyst- og naturturismen og øget tiltrækning af turister samt via nyskabende elementer er særegne, så de kan bidrage til udviklingen af turisme i Danmark, 2) etableringen af de konkrete projekter sker i tilknytning til øvrige turismemæssige aktiviteter og er i overensstemmelse med de sammenhængende turistpolitiske overvejelser i
kommunalbestyrelsens planlægning for turisme samt kommunalbestyrelsens planstrategi, 3) projekterne indpasses arkitektonisk og opføres under særlig hensyntagen til den omkringliggende natur og landskabet og 4) projekterne indeholder tiltag, som bidrager positivt til den omkringliggende natur og også gerne til gode naturoplevelser.
Af § 4 a, stk. 7, fremgår, at tilladelser til projekter efter § 5, som ikke kan realiseres eller bortfalder efter § 5, stk. 3, kan udbydes til kommunalbestyrelser i en ny ansøgningsrunde efter denne bestemmelse. Disse tilladelser indgår ikke i antallet af 0-15 potentielle nye tilladelser efter stk. 1.
Forsøgstilladelser til turismeprojekter efter såvel planlovens § 4 a som § 5 giver mulighed for efterfølgende at fravige en række særlige krav i planlovens § 5 b til planlægning i kystnærhedszonen inden for tre kilometer fra kysten og for at fravige naturbeskyttelseslovens § 8 om klitfredning, § 15 om strandbeskyttelseslinjen og §§ 16-19 om øvrige bygge- og beskyttelseslinjer, jf. § 65 a i lov om naturbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 1392 af 4.
oktober 2022. Forsøgstilladelser meddeles af ministeren for landdistrikter. Dispensation til at fravige naturbeskyttelseslovens bestemmelser i § 8 og § 15 om klitfredning og strandbeskyttelseslinjen meddeles af miljøministeren v/Kystdirektoratet.
Der blev den 9. november 2015 med hjemmel i planlovens § 5 meddelt tilladelse til 10 projekter fordelt på 10 kommuner. Kun 4 projekter er siden påbegyndt, og af aftale af 15. juni 2022 om “Opfølgning på evaluering af planloven m.v.” fremgår, at de uudnyttede forsøgstilladelser genudbydes.
3.3.2.2. Kirkeministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Af ”Evaluering af planloven m.v.” fra marts 2021 fremgår, at enkelte kommuner har problematiseret den manglende mulighed for at omdanne eksisterende, overflødiggjorte bygninger med kystnær placering til ny anvendelse med et turismemæssigt formål. Det kan f.eks. være bygninger, som tidligere har været anvendt som efterskoler, fabrikker m.m., der ønskes omdannet til ferie- og fritidsformål.
De gældende regler i planloven om forsøgsprojekter i kystnærhedszonen giver ikke mulighed for at meddele en forsøgstilladelse, hvis de overflødiggjorte bygninger ikke opfylder kriteriet i planlovens § 4, a, stk. 1, nr. 2, om, at etableringen af de konkrete projekter sker i tilknytning til øvrige turismemæssige aktiviteter. De almindelige dispensationsregler i naturbeskyttelsesloven giver ikke mulighed for at meddele dispensation fra strandbeskyttelseslinjen til formålet. I nogle tilfælde vil ønskerne ikke kunne realiseres af hensyn til internationale forpligtelser til beskyttelse af arter af dyr og planter m.v.
Af aftale af 15. juni 2022 om ”Opfølgning på evaluering af planloven m.v.” fremgår, at planlovens kriterier for forsøgsordningen vedr. kyst- og turismeprojekter fra 2017 justeres, så der kan gives forsøgstilladelse til, at eksisterende overflødiggjorte bygninger, der ikke ligger i tilknytning til øvrige turismemæssige aktiviteter, også kan omdannes til turismeformål, og at nye forsøgstilladelser udbydes efter disse kriterier. Endvidere genudbydes forsøgstilladelser fra den første forsøgsordning i 2015, der ikke udnyttes. Der kan således udbydes mellem 3 og 7 forsøgstilladelser.
For at fremme turismeudviklingen foreslås det derfor, at planlovens § 4 a, stk. 1, nr. 2, udvides således, at ministeren for landdistrikter kan meddele tilladelse efter stk. 1 til, at eksisterende, overflødiggjorte bygninger inden for strandbeskyttelseslinjen, der ikke ligger i tilknytning til øvrige, turismemæssige aktiviteter, kan omdannes til turismeformål.
Forslaget omfatter alene eksisterende, overflødiggjorte bygninger, der ligger inden for strandbeskyttelseslinjen. Der skal være tale om bygninger, der på grund af deres lokalisering ved kysten gør dem velegnede til omdannelse til turismeformål under særlig hensyntagen til den omkringliggende natur og landskabet.
Forslaget indebærer endvidere, at der bliver mulighed for at dispensere til, at de nævnte overflødiggjorte bygninger efter en konkret vurdering ændre anvendelse eller kan nedrives og erstattes med nybyggeri i nogenlunde samme omfang som det hidtidige byggeri.
De øvrige kriterier, jf. § 4 a, stk. 1, fastholdes uændret. Forslaget ændrer således ikke ved, at de øvrige kriterier for meddelelse af forsøgstilladelse, jf. § 4 a, stk. 1, skal være opfyldt.
Projekterne skal således have et væsentligt potentiale til at skabe vækst og udvikling i kystog naturturismen og øget tiltrækning af turister samt via nyskabende elementer være særegne, så de kan bidrage til udviklingen af turisme i Danmark. Projekterne skal være i overensstemmelse med de sammenhængende, turistpolitiske overvejelser i kommunalbestyrelsens planlægning for turisme samt kommunalbestyrelsens planstrategi, projekterne skal indpasses arkitektonisk og opføres under særlig hensyntagen til den omkringliggende natur og landskabet, og projekterne skal indeholde tiltag, som bidrager positivt til den omkringliggende natur og også gerne til gode naturoplevelser.