Tilmeld nyhedsbrev

Venligst udfyld nedenstående informationer

Bolig
Byg & Ejendom
Ferie & Turisme
Erhverv
Politik-Samfund
Færger & Havn
Miljø & Klima
Kultur
Sundhed + Ældre
Børn + Unge
Om os

  • Få Ærø-nyhedsbrev   
  • Facebook icon

Ny plan for Søby Havn: Skal stå færdig i 2025

22. november 2022

Send til en ven

Byggeriet af Søby Havn skal sættes i gang igen efter den første tilbudsrunde måtte aflyses - entreprenører og byggematerialer var blevet for dyre og det var ikke muligt at give en fast pris i et så usikkert marked.

Kontakt

Søby Havn

Projektchef Rico Boye Jensen

rb@ricoboye.dk

- Vi arbejder frem mod januar på et nyt projekt. Både et der er tilpasset økonomien og et der vil kræve flere midler fra staten, siger projektchef Rico Boye Jensen.

- Lige nu kigger vores tekniske rådgiver A1 på forskellige tilpasninger. Eksempelvis at opbygge molen og molehovedet på en anden måde. Ellers kan vi ikke lige for øjeblikket sige hvad der skal beskæres.

- Ændringerne skal godkendes af både stat og kommune.

- Vi forventer et udbud i marts-april. Måske denne gang som en hovedentreprise.

- Projektet kan bygges på 1 år men afhænger også af årstiden – hvornår vi kan indgå kontrakt.

- Vi forventer færdiggørelse i start 2025. 

Baggrund

Her i november skulle vinderen af opgaven med at udbygge Søby Havn være udpeget, men i stedet blev projektet stoppet af de voldsomme prisstininger på materialer.

Der var udvalgt 4 entreprenører til at kæmpe om opgaven til 116 millioner kr, men ingen af entreprenørerne turde give en fast pris i et så usikkert marked - og da slet ikke i et niveau med den forventede entreprisesum.

Det er især sten og spuns (jernstolper der skal bankes ned) som er blevet 65-100 % dyrere. Det ville fordyre projektet med 30 millioner kr, ifølge Fyns Amts Avis.

Nu skal der skæres i projektet - det er der allerede blevet tidligere:

* Lystbådeafsnittet udvides ikke mod øst.
* Den eksisterende strand mod øst ændres ikke.
* Molehovederne etableres tættere på land.
* Uddybningen af havnebassinet reduceres.
* Udvidelse af eksisterende midterkaj udgår.
* Krydstogtsmolen reduceres fra 240m til 155m og vinkles lidt anderledes.

Pengene

Søby Havn er en selvejende institution, som ikke selv har nogen penge, så den har været afhængig af 119 millioner fra kommunen og staten for at få projektet til at hænge sammen:

* Ærø kommune bevilligede i 2017 i alt 44 millioner kr, hvoraf de 3 millioner er brugt på forarbejderne. Kommunen skal betale de sidste 41 milllioner i 2023-2025.

* Folketinget har bevilget 75 millioner kr.

De udvalgte

Søby Havn havde prækvalificeret (Læs: Udvalgt) 4 grupper, som hver især består af 1 entreprenør og 1 ingeniørfirma, der kunne byde på udvidelsen af Søby Havn.

De 4 valgte konsortier var:

* CG Jensen med ingeniørfimaet Niras.

* MT Højgaard Danmark med ingeniørfirmaet Rambøll.

* Munck Havne og Anlæg med ingeniørfirmaet Cowi.

* NCC og Hercules Fundering med ingeniørfirmaet Sweco.

Halvering

Oprindeligt havde projektet 2 dele: En turisme-krydstogts-del og en erhvervsdel.

- Den oprindelige tilladelse fra Trafikstyrelsen var på det helt store projekt til 260 millioner kr, siger projektchef Rico Boye Jensen.

Det blev for at spare penge efterfølgende besluttet "at havneudvidelsen skal fokusere på at optimere erhvervshavnen." Dermed kunne udgifterne skæres ned til under det halve.

Der var givet tilladelse til en udvidelse af Søby Havn, så krydstogtskibe kunne lægge til en 240 m kaj. Det har Søby Havn og kommmunalbestyrelsen droppet og der satses udelukkende på erhvervsskibe (Læs: Reparationer til Søby Værft).

Planen

I januar 2021 blev lokalplanen vedtaget for Søby Havn, som var forudsætningen for at projektet kunne sættes i gang. Skitsen til hele projektet er udarbejdet af ingeniørfirmaet Rambøll, mens ingeniørfirmaet A1 blev valgt til den endelige projektering.

Udvidelsen

Den samlede udvidelse af Søby Havn omfattede indtil den nye tilskæringsrunde:

* Spidserne af kajer (molerne) skulle 300 m ud i havet, fra de nuværende 125 m. Det blev reduceret.

* Dybden udvides fra 6,5 m til 8,5 m - oprindelig var tanken op til 10 m.

• Erhvervshavnen udvides mod nordvest til skibe op til 150 m. Kajen bygges ved den nuværende inderhavn.

* Kaj til krydstogtskibe på nu 150 m. Det er i dag ikke muligt for krydstogtsskibe at lægge til kaj på Ærø, hvorfor besøgende skibe ankrer op udenfor og sender passagerer ind med mindre både.

* Omlægning af ankomstområdet til de 2 færger, herunder med faciliteter til miljørigtigt brændstof og ladestandere.

Værft og lystbåde

Lystbådehavnen skulle oprindeligt være udvidet fra 180 pladser til 240 pladser. Det er droppet - den er dog med i miljø-tilladelsen, VVM, som kom i juni 2021, så projektet kan tages op igen hvis der findes penge.

Søby Værft har planer om at bygge en ny tørdok på 185m x 40m, men Søby Værfts nye direktør har meldt ud, at der vil være en tilpasningsperiode af værftets aktiviteter. Derfor må det forventes at der går et stykke tid før de store byggerier for alvor kommer på tegnebrædtet.

Miljø-undersøgelser og lokalplan

Søby Havn er den eneste af de 3 store ærøske havne, der ligger uden for miljøbeskyttede Natura 2000-områder. Søby Havn er derfor den eneste havn på Ærø, der har en reel mulighed for at udvide kraftigt.

I september 2020 kom Rambøll med en 373 siders VVM-undersøgelse, som ligger til grund for Søby Havns kommuneplantillæg 20 og lokalplan 19-13, der blev vedtaget af kommunalbestyrelsen i januar 2021.

Statsstøtte

Statens rådgiver Kammeradvokaten vurderede i 2016 Søby Havn-projektet i forhold til EUs statsstøtteregler.

Konklusionen var, at staten gerne må støtte havneudvidelsen, men ikke hjælpe Søby Værft, som derfor nu står for sit eget byggeri.

Statsforvaltningen og Økonomi- og Indenrigsministeriet har meddelt, at den selvejende Søby Havn kan sidestilles med en ren kommunal havn, hvad angår muligheden for offentlige tilskud, da havnen udfører "kommunale" opgaver, såsom drift af havneanlæg, betjening af skibe og areallejere.

 


Send artiklen til en ven Gå til forsiden Kommenter artikler på Facebook

Se flere artikler
10 % i renter kvæler Marstal-færgen - koster 4,5 millioner - kun 3 udveje

Nok mangler ÆrøXpressen kunder, men det helt store problem er, at lånene er alt for dyre: Der er gæld på 45 millioner. Den årlige rente er på 4,5…

Boye Kromann stopper som direktør for Marstal-færgen - Schlotfeldt tiltræder

Boye Bromann stopper efter 3 år i direktørstolen og Henrik Sindal Schlotfeldt tiltræder som ny direktør for ÆrøXpressen, der sejler mellem Marstal og Rudk…

Marstal Søfartsmuseum arver 1 million

Søfartsmuseet i Marstal har igen fået en større arv, denne gang på 1 million kr.

Dobbelt så stor besætning på Ærø-færger som på Marstal-færgen

Mange undrer sig nok over, hvorfor der er så mange i cafeteriet på Ærøskøbing-færgerne, men det er faktisk sikkerhedsfolk. På den private Marstal-f…

Nyt projekt for Søby Havn til 136 millioner

De 106 millioner står klar til udvidelsen af Søby Havn, men med de kraftige prisstigninger på især byggematerialer, så skal der nu findes ekstra 30 millioner. …

Kontakt

Ærø Dagblad
Vestergade 41
5970 Ærøskøbing
info@aeroedagblad.dk
redaktion@aeroedagblad.dk