Ærøs færgegruppe skal til Norge for at se nærmere på el-bilfærgen Ampere, som har været i drift siden 2015. Færgen er lavet af aluminium, som også er planen for de planlagte 2 nye Ærøskøbing-færger. Og det er erfaringerne med denne færgemodel, som skal vurderes.
Ampere har 34 daglige afgange og har en kapasitet på 120 biler og 350 passasgerer. Den sejler på en 6 km rute i Sognefjord mellem Lavik and Oppedal.
Ampere-færgen har sejlet stabilt i en årrække, men skal nu afløses af en autonom færge (Læs: Selvsejlende).
Færgegruppen vil have undersøgt om det er dyrere at reparere aluminiumsfærger end færger af stål.
2 danske rederier med aluminiumsfærger melder, at de ikke har oplevet større udgifter til reparationer af aluminiumsfærger end af stålfærger.
Ifølge rederierne er det ikke materialeprisen, men arbejdstids-omkostningerne der er det dyre.
Rederierne har erfaret, at aluminiumsskrog er mere sårbart fx ved ankomst i havn i hårdt vejr. Anbefalingen er desuden at der er flere fendere i havnene (Læs: Beskyttelses-gummi) og fender-lister på færgerne
Et særligt probleme er færgebunden, da skaderne kan blive mere opfattende på aluminiumsskrog end på stålskrog.
Projektgruppen aftalt besøg på Ampere i Norge i maj 2024.
Der er her i 2024 cirka 90 elektriske færger i Norge.