Tilmeld nyhedsbrev

Venligst udfyld nedenstående informationer

Bolig
Byg & Ejendom
Ferie & Turisme
Erhverv
Politik-Samfund
Færger & Havn
Miljø & Klima
Kultur
Sundhed + Ældre
Børn + Unge
Om os

  • Få Ærø-nyhedsbrev   
  • Facebook icon

Reparation af Søbys el-færge koster op mod 15 millioner kr

20. januar 2024

Send til en ven

Først i februar kommer elfærgen Ellen, der sejler mellem Søby og Als, igang igen. Den har ligget stille siden juli, da en række batterier brændte sammen. De seneste måneder er gået med at finde årsagen og isætte bedre batterier. I alt skal der bruges op mod 15 millioner kr før Ellen sejler igen.

Batterierne på Ellen er samlet i strenge

- Der er 20 strenge på Ellen, 6 skal skiftes ud, og de koster 1,5 million kroner per styk. Det er 9 millioner i alt. De øvrige omkostninger ligger lige nu på omkring 2 millioner kroner, men vi er ikke færdige endnu, sagde økonomichef Thomas Norrild fra Ærøfærgerne på et informationsmøde. Ellen er ejet af rederiet Ærøfærgerne der ejes af Ærø Kommune.

1.000 elfærger

De første mindre elfærger i verden begyndte at sejle omkring 2015, men Ellen var i 2019 den første langt-sejlende store elfærge - der er 23 km mellem Søby og Fynshav.

I de sidste 8-10 år er interessen for elfærger eksploderet og alene i Norge sejler der nu 100 elfærger - på verdensplan sejler der 1.000 elfærger. De fleste på tværs af fjorde og øer hvor der er kort afstande.

Verdens største elfærge med plads til 2.100 passagerer og 226 biler er ved at blive bygget. Den skal sejle 55 km mellem Buenos Aires og Montevideo i Argentina.

Den største danske elfærge bliver Molslinjens nybyggeri, der skal sejle 35 km fra Samsø til Kalundborg. Færgen bliver 117 meter lang og vil have en kapacitet på 600 passagerer og 188 biler. 

Ellen og batterierne

Det var ganske få af Ellens batterier der brændte sammen i juli måned.

MEN.

Den automatiske skumslukning betød, at 25 % af færgens 840 batterier blev beskadigede.

Genstarten af Ellen har været ualmindelig tung, og det skyldes 8 forhold:

* Batterierne skulle produceres på en nedlagt produktionslinje i Schweiz, som skulle genstartes, da batteri-typen ikke længere produceres.

* En del af batterierne vil forsikringsselskabet gerne have bliver afrenset og genbrugt.

* De nye batterier vil have højere energikapacitet, da energitætheden i batterier er øget med 40-50 procent de sidste 5 år.

* Der skal ombygges så de nye batterier kan passe ind.

* Der skal ny sofwarestyring for at styre blandingen af batterityper.

* Den automatiske skumslukning skal bygges om, så der ikke vil komme skum ind i batterier der er funktiondsygtige.

* Der skal installeres gas-detekteringsudstyr i batterirum.

* Der installeres kontakter der afbryder automatisk midt i batteristrengene ved overophedning, såkaldte mid-pack-contactors.

 

 

  


Send artiklen til en ven Gå til forsiden Kommenter artikler på Facebook

Se flere artikler
Transportminister vil investere i ø-færger efter mislykkede elfærge-køb

Transportministeren inviterer nu Ærøs og landets øvrige færge-borgmestre til drøftelser om nye elfærger, efter de fleste elfærge-køb er opgivet…

Billige autocampere og campingvogne på færgerne - kun 1 % ville med

For at frigøre plads til almindelige biler i højsæsonen er der givet billige billetter til de lange autocampere og biler med campingvogne, hvis de ville tage de halvtomme…

Folketinget: Øen Birkholm får penge til egen post-tjeneste - 16 millioner

Folketinget giver 16 millioner til Birkholm-øen ved Marstal og 13 andre små øsamfund, så de selv kan udvikle pakke- og brevløsninger.

Vil stoppe Esso-tankens flytning for at forhindre Netto i Marstal

Teknik-udvalget vil forsøge at stoppe byggeriet af Netto i Marstal, ved at stoppe flytningen af den store Esso-tankbeholder ud på molen ved færgen.

Ærøs færger udleder 10.000 tons CO2 - Marstalfærgen står kun for 7 %

De 3 gamle dieselfærger, der sejler fra Søby og Ærøskøbing, udleder 93 % af de 10.000 tons CO2 Ærøs færger udleder, mens den noget nyere Marstal…

Kontakt

Ærø Dagblad
Vestergade 41
5970 Ærøskøbing
info@aeroedagblad.dk
redaktion@aeroedagblad.dk