Først i februar kommer elfærgen Ellen, der sejler mellem Søby og Als, igang igen. Den har ligget stille siden juli, da en række batterier brændte sammen. De seneste måneder er gået med at finde årsagen og isætte bedre batterier. I alt skal der bruges op mod 15 millioner kr før Ellen sejler igen.
Batterierne på Ellen er samlet i strenge
- Der er 20 strenge på Ellen, 6 skal skiftes ud, og de koster 1,5 million kroner per styk. Det er 9 millioner i alt. De øvrige omkostninger ligger lige nu på omkring 2 millioner kroner, men vi er ikke færdige endnu, sagde økonomichef Thomas Norrild fra Ærøfærgerne på et informationsmøde. Ellen er ejet af rederiet Ærøfærgerne der ejes af Ærø Kommune.
1.000 elfærger
De første mindre elfærger i verden begyndte at sejle omkring 2015, men Ellen var i 2019 den første langt-sejlende store elfærge - der er 23 km mellem Søby og Fynshav.
I de sidste 8-10 år er interessen for elfærger eksploderet og alene i Norge sejler der nu 100 elfærger - på verdensplan sejler der 1.000 elfærger. De fleste på tværs af fjorde og øer hvor der er kort afstande.
Verdens største elfærge med plads til 2.100 passagerer og 226 biler er ved at blive bygget. Den skal sejle 55 km mellem Buenos Aires og Montevideo i Argentina.
Den største danske elfærge bliver Molslinjens nybyggeri, der skal sejle 35 km fra Samsø til Kalundborg. Færgen bliver 117 meter lang og vil have en kapacitet på 600 passagerer og 188 biler.
Ellen og batterierne
Det var ganske få af Ellens batterier der brændte sammen i juli måned.
MEN.
Den automatiske skumslukning betød, at 25 % af færgens 840 batterier blev beskadigede.
Genstarten af Ellen har været ualmindelig tung, og det skyldes 8 forhold:
* Batterierne skulle produceres på en nedlagt produktionslinje i Schweiz, som skulle genstartes, da batteri-typen ikke længere produceres.
* En del af batterierne vil forsikringsselskabet gerne have bliver afrenset og genbrugt.
* De nye batterier vil have højere energikapacitet, da energitætheden i batterier er øget med 40-50 procent de sidste 5 år.
* Der skal ombygges så de nye batterier kan passe ind.
* Der skal ny sofwarestyring for at styre blandingen af batterityper.
* Den automatiske skumslukning skal bygges om, så der ikke vil komme skum ind i batterier der er funktiondsygtige.
* Der skal installeres gas-detekteringsudstyr i batterirum.
* Der installeres kontakter der afbryder automatisk midt i batteristrengene ved overophedning, såkaldte mid-pack-contactors.