Selvom Ærø har et fint antal turister med over 300.000 besøgende, så bruger gæsterne færre penge på cafeer og restauranter. Det samme gælder Ærø-boerne, selvom de ikke tæller så meget i den store sammenhæng.
Selv i højsæsonen i juli var det muligt at få bord de fleste steder.
Det er dog ikke noget særkende for Ærø, tendensen ses over hele verden:
Efter coronaen bruger folk færre penge på oplevelser, restauranter, frisører, offentlig transport og personlig pleje - eller med andre ord steder hvor man er i tæt menneskelig kontakt.
På verdensplan bruges der 5.000 milliarder kr mindre på den slags, men til gengæld er der fortsat vækst i køb af ting til hjemmet, til kæledyr, tøj, mad, vin, brædtspil, computerspil og kosmetik. Og i snit arbejder kontorfolk hjemme 1 dag om ugen.
- Forbrugervanerne i den rige verden har ændret sig afgørende og måske permanent. Velkommen til eneboerens alder, skriver the Economist - et analytisk internationalt nyhedsmedie.
Skiftet har også stor betydning for Ærø, for når turisterne bruger færre penge ude i øens korte højsæson, så bliver det sværere for restauranter og cafeer at overleve på helårsbasis.
Og corona-vanen med at købe varer over nettet består, ligesom de større indkøb til huset foregår i storbutikkerne i Svendborg eller i IKEA i Odense.
Så Ærø skal genopfinde sig selv for at trække flere penge ud af de besøgende, af fritidshus-gæsterne og af de fastboende - nu da folk passer sig selv.