De mange uheldige sager, som især stammer fra den gamle tekniske forvaltning, får nu borgmesteren og kommunens 3 direktører til at foreslå, at der ansættes en advokat.
Opgaven bliver, at trykprøve forslag og beslutninger, så de også juridisk er gangbare.
Kommunens administration bruger for øjeblikket rigtig megen tid med at rydde op i fejl og mangler i lokalplaner.
Indstillingen kommer som udløb af borgerrådgiveren Tina Noacks rapport over sit arbejde i de halvandet år hvor borgerrådgiverfunktionen har været i gang - Noack stoppede med udgangen af september.
En borgerrådgiver skal hjælpe frustrerede borgere overfor kommunen, men der har kun været få af dem. I stedet er det meste af tiden gået med at give information om hvor man kan henvende sig med lavpraktiske spørgsmål.
Tine Noack vurderer afslutningsvis, at behovet for en borgerrådgiverfunktion kun er få timer om ugen og peger på 3 forskellige løsningsmodeller:
1. Samarbejdsaftale med en anden kommune, som har en borgerrådgiver.
2. Borgerrådgiver på deltid i 10-12 timer om ugen.
3. Borgerrådgiverfunktion sammenlægges med databeskyttelsesfunktionen i kommunen.
Historik
Kommunalbestyrelsen besluttede i september 2021, at søge om tilskud fra den statslige Demokratipulje til oprettelsen af en borgerrådgiverfunktion og kommunen fik tilsagn om tilskud frem til den 31. december 2024.
Efter den afsluttende rapport fra Noack finder direktionen "at der er større behov for ansættelse af en jurist, der kan bidrage med juridiske vurderinger, faglige sparring og understøttelse af organisationens kompetencer."
Se Borgerrapporten HER.