Ærø fik i december 72 millioner i tilskud til 2 nye superfærger der skal sejle fra Ærøskøbing. Det var 30 millioner mindre end ansøgt, fordi Trafikstyrelsen ikke ville støtte større færger og desuden indeholdt ansøgningen for mange ekstra-udgifter.
Det samlede budget for færgeprojektet er på 408 millioner og statens grønne tilskud bliver dermed på 17 %.
Af de 72 millioner går 55 millioner til de 2 superfærger, mens der er 17 millioner til andre udgifter.
De 10 millioner til projektledelse, design, eksternt tilsyn og havneinfrastruktur kunne ikke dækkes af støttepuljen.
Kommunen ejer færgerne
Det er Ærø Kommune der ejer og driver Ærøskøbing-færgerne og kommunen skal selv betale 337 millioner til projektet.
Trafikstyrelsen afventer nu et revideret budget fra Ærø Kommune for at kunne indgå tilskuds-aftalen.
Der var i færgepuljen afsat 148 millioner til kommunalt drevne færger - her af fik Ærø flotte 49 % af hele landets støtte-kroner. Det spejler den goodwill Ærø har for at gennmføre elfærgeprojektet Ellen, som siden 2019 har sejlet fra Søby til Als.
Den private ÆrøXpresssen der sejler fra Marstal fik 7 millioner ud af de 85 milllioner der var afsat til privatejede færger.
Fremdrift
Ærøfærgernes ledelse anbefaler, at:
* Det oprindelige projekt fastholdes (Læs: De 2 superfærger med 80 biler).
* Projektet forsinkes et halvt år, så det nu løber fra april 2022-december 2026.
* Budgettet på 408 millioner fastholdes.
* Egenbetaling øges med 30 millioner.
Det er Kommunalbestyrelsen der skal godkende Ærøfærgernes indstilling efter den har været igennem kommunens økonomi- og erhvervsudvalg den 6. april.