Designet af de 2 nye el-færger skulle efter planen have været gennemført her op omkring juletid, men i den nye tidsplan er det først klar op mod sommerferien 2024. Så en tilpasset tidsplan siger 2028 for de nye færger - kommunens færgegruppe forventer dog at færgerne sejler i slutningen af 2027.
De 2 nye færger er foreløbig blevet døbt E-ferry Twins, fordi de skal sejle på samme rute mellem Svendborg og Ærøskøbing.
De 70 m lange færger kommer samlet til at koste over 500 millioner kr - heraf bidrager staten med 72 millioner som tilskud til den grønne omstilling.
Fravalg og tilvalg
Kommunalbestyrelsen har her i november officielt droppet de fælleskommunale Standardfærger, som Pension Danmark og OMT, Odense Marine Technology, har tilbudt til de kommuner der driver færgeruter.
Ærø syntes finansieringen var for dyr og design for kedeligt.
Med baggrund i kommunens byggeri af elfærgen Elfærgen, der sejler fra Søby til Fynshav på Als, er det kommunalbestyrelsens vurdering, at der er lokal ekspertise til at løfte opgaven selv.
Desuden ville det ikke være muligt at kræve del-opgaver lagt lokalt (Læs: Søby værft og underleverandører i Søby), hvis det var Standardfærgerne.
Det må man selvfølgelig ikke officielt, det er jo EU-udbud, men et udenlandsk værft der byder på opgaven vil altid sørge for, at der falder opgaver af til det lokale erhvervsliv, for så er chancen for at vinde opgaven væsentlig større i praksis.
Det vil også være en nødvendighed for at få den fornødne folkelige opbakning på Ærø til så dyrt et projekt - det svarer til 20-30 Storebæltsbroer for Danmark.
Ærøs borgmester skal nu have fat i Trafikstyrelsen, for da der blev lovet et tilskud på 72 milllioner var det under forudsætning af, at man købte Standardfærger.
Ærø har dog generelt et god omdømme i statsligt regi, for øen har været foregangs-område på grøn omstilling med vindmøller, solparker, gratis busser og elfærge - og er ret trendy.
Så selvom Ellen-færgen halter med sine batterier, så er forventningen, at der bliver grønt lys til at beholde tilskuddet til 2 elfærger i eget design og med egne erfaringer.
Udseende
Her i 2024 skal færgernes design udarbejdes og de skal testes på computere for at se, om de fungerer i vejr og vind, før de kan sendes i udbud.
Ifølge kommunen skal der dispensation for at få lov til at bygge færgerne i aluminium i stedet for stål - den dispensation forventes at tage 8 måneder.
Desuden skal der tegnes en ny indretning af havnene i Svendborg og Ærøskøbing.
Havnen i Ærøskøbing er alt for lille til de nye færger som bliver markant bredere og længere. Og ikke mindst skal der være plads til langt flere biler på kajen. Så der skal bygges flere opmarchbåse og parkeringspladser, forventeligt ud i havnen foran Netto - der er dog 3 modeller i spil.
I Svendborg er problemet, at Ærøfægerne lægger til foran den gamle by, som derfor er afskåret med parkeringspladser og opmarchbåse ud til havnen - og Svendborg satser massivt på havneområdet som rekreativt centrum for byen.
Så der er bred modstand i Svendborgs kommunalbestyrelse mod at få endnu større færger og flere parkeringspladser - og Ærø-gæsterne læggger ikke penge i byen: De haster til og fra færgerne hvadenten de kommer med bil eller med tog.
Ærø Kommune håber, at Svendborg allerede til april har vedtaget, at de nye store færger kan lægge til i midtbyen. Og den samme tidshorisont er håbet for Ærøskøbing havn.
Efter Ærø Dagblads kilder i Svendborgs kommunalpolitiske miljø er dette dog ikke realistisk. Og der er kommunalvalg i 2025, og hvem vil stå på mål for væsentlig flere biler, parkeringspladser, opmarchbåse og ladestation på noget der ikke gavner hjembyen Svendborg.
Hvis der skal bygges ud i havet i Ærøskøbing er der også lange beslutningsprocesser med Kystdirektoratet og miljømyndigheder der skal give grønt lys. Og sædvanligvis vil der blive klaget over det grønne lys, så 2025 er nok mere realistisk.
I sommerhalvåret 2025 forventer kommunen, at der er kommet bud på byggeriet af færgerne hvorefter Kommunalbestyrelsen vælger det vindende værft.
I 2026 vil byggeriet af færgerne gå i gang.
Igangsætningen af de 2 færger sker med et halvt års mellemrum i 2027-2028. Forskydningen skal sikre at eventuelle børnesygdomme bliver afklaret på den første færge, så det kan tilrettes før den 2. færge sættes ind.