Der skal bruges op mod 150 millioner kr til udvidelsen af Søby Havn. Staten gav i 2019 tilsagn om 76 millioner og Ærø Kommune vil komme med 44 milioner, men prisstigninger på materialer og entreprenører gør, at der nu mangler cirka 30 millioner kr.
Håbet var, at der blev sat ekstra penge af i finansloven for 2024, men det skete ikke.
Søby Havn har de seneste 10 år arbejdet på en havneudvidelse, for at Søby Skibsværft og de 23 underleverandører og andre maritime firmaer kunne tiltrække større skibe - både til nybyg og reparation.
Håbet var oprindeligt et stort projekt til 144 millioner - i dagens priser 200 milioner - hvor der også skete udvidelser af krydstogtkaj, strand og lystbådehavn - men da der kun kom 120 millioner i støtte blev der fokuseret på det erhvervsrettede.
MEN.
Der er en langvarig godkendelsesprocedure omkring statsstøtte i EU-Kommissionen, så derfor blev den formelle aftale med staten først indgået i juni 2021.
Søby Havn kunne således først igangsætte projekt-arbejdet i august 2021 - og det blev med flere indskrænkninger, da priserne var steget yderligere.
Udbud - aflysning og nyt
I marts 2022 blev havnebyggeriet udbudt i totalentreprise (Læs: Nøglefærdigt), men Søby Havn måtte aflyse EU-udbuddet i oktober 2022, da de indledende tilbud var for dyre: Projektets 2 primære byggematerialer – sten og jernspuns (Læs: stolper) - er alene i 2022 steget 28-65 %.
Der har efterfølgende været dialog med 2 større totalentreprenører i Danmark om 2 forskellige løsninger:
• En havneudvidelse, der kan gennemføres for den nuværende økonomi. Denne løsning vil efter Søby Havns opfattelse ikke give en stor nok havn.
• En stor-nok-havne-model, men den vil kræve ekstra 30 millioner kr.
Ny model
Det er dog ikke håbløst for Søby Havn, da erhvervshavne i Danmark er målet for et nyt privat-offentligt partnerskab, som skal komme med sin indstilling i starten af 2024.
Staten vil udarbejde en strategi for danske erhvervshavne, der giver grundlag for kommercielle investeringer. Det skal det nye partnerskab vise muligheder for.
Partnerskabets opgave
Partnerskabet har til opgave, at:
1. kortlægge omstillingsbehovet for at skabe økonomisk bærerdygtige erhvervshavne, herunder grøn industri og andre havneerhverv, færgetrafik og logistik.
2. komme med anbefalinger til, hvordan danske erhvervshavne kan udvikles gennem kommercielle investeringer.
Partnerskabet skal også kortlægge hvilke havne der geografisk ligger godt til for fx udbygning af vindmøleparker til havs - Søby Havn har potentielt 4 havprojekter der ligger i kort sejlafstand.
For øjeblikket er Planloven en begrænsning for havneudbygning, men der er arbejde igang for en tilpasning så der i og omkring erhvervshavne kan sikres tilstrækkelig havnekapacitet og placeringsmuligheder for virksomheder med behov for havnebeliggenhed, forsyningssikkerhed og søtransport.
På Ærø er det kun Søby Havn hvor en udbygning i dag er mulig planlovsmæssigt og af natur- og miljøhensyn.
Marstal Havn er omringet af natur mod syd og af boligområder mod nord og vest, så det kan ikke forventes at havnen vil få nye erhvervsmuligheder.
Sammensætning
Det nye partnerskab omfatter alle de tunge organisationer der har berøring med havne:
* Brancheforeningen Danske Havne
* CO-Industri (2 medlemmer)
* Green Power Denmark
* Dansk Erhverv
* Dansk Industri
* Dansk Offshore
* Danske Rederier
* Danske Maritime
* Kommunernes Landsforening, KL
* Brintbranchen
* Forsikring og Pension
* Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation
* Danske Shipping- og Havnevirksomheder
* Brancheorganisation for den danske vejgodstransport, ITD.
I spidsen for partnerskabet står Christina Grumstrup Sørensen, seniorpartner hos Copenhagen Infrastructure Partners, der er en af Europas store private udviklere af energi- og infrastrukturprojekter.