Marstal og Søby er ikke så vigtige i den fremtidige havneudvikling i Danmark. Og ikke mindst hvor der fremover sendes offentlige investeringer. Til gengæld er Ærøskøbing udvalgt, fordi en stor del af godstransporten sendes over Svendborg-motorvejen til Ærøskøbing - og hovedparten af passagerer og biler.
Det fremgår af en ny kortlægning af Danmarks havne.
I regi af Folketingets Infrastrukturaftale 2035 blev det aftalt, at der skulle udarbejdes: Kortlægning af danske erhvervshavne og tilgængeligheden af elektricitet og grønne brændstoffer i havne (Havneatlas).
Desuden blev der indgået en politisk aftale om, at der skal defineres nationale interesser omkring erhvervshavne (Læs: Hvor pengene investeres). Det skete i ”Opfølgning på evaluering af planloven mv.”
Der er udvalgt 18 færgehavne der binder landet sammen og på Ærø er Ærøskøbing-ruten udvalgt, mens Marstal og Søby-ruterne ikke er prioriteret. selvom Ærøskøbing Havn ikke er seærlig velegnet til udbygning og erhvervsdrift. Havnen er valgt fordi:
* Der ligger en Svendborg motorvej og togstation til Odense for enden af ruten Ærøskøbing-Svendborg.
* Folketinget prioriterer el til transport-sektoren og Ærøskøbing skal have 2 elfærger om 3-4 år.
Derfor er Ærøskøbing sat på toppen, selvom Søby Havn er den reelle erhvervshavn nr 1, på grund af Søby Værft, fulgt af Marstal Havn.
Søby Værft er et af de bare 11 danske værfter der har mere end 40 medarbejdere, og det kan dog trods alt måske medvirke til at give statsinvesteringer til Søbys havn. De danske værfters hovedopgave er reparationer.
Men hvis det nye Havneatlas skal ligge til grund for fremtidens havneinvesteringer bliver det ikke lettere at få staten til at komme med yderligere midler til Søby Havns udvidelse.
Udbygningen er for øjeblikket sat på hold, fordi stats- og kommunetilskud ikke kan dække den massive investering, som primært vil gavne Søby Værft, der er øens største private arbejdsplads.
Søby Havn er en selvstændig enhed.
Se Havneatlas HER. Det er udarbejdet af Trafikstyrelsen.