Det er nu vedtaget af kommunalbestyrelsen, at de 2 nye Ærøskøbing-færger kun bliver 70 m lange, i stedet for de oprindeligt planlagte 80 m. 14 ud af de 15 medlemmer stemte for og 1 undlod at stemme.
Der har været massive kampagner mod de nye storfærger på Facebook og i Fyns Amts Avis igennem de sidste 1,5 år efter de første fotos at en meget stor dobbeltskroget Ærø-katamaran dukkede op i Ærø Dagblad i efteråret 2021.
Sidenhen blev projektet modificeret og det blev besluttet, at gå efter en mere traditionel færgetype, som det fælleskommunale Færgesekretariatet stod fadder til.
Men ved kommunalvalget i november 2021 gav modstanden mod de nye storfærger 3 mandater i kommunalbestyrelsen til udviklingsmodstanderne i Ærø Plus.
Og det var især i den konservative højborg i Marstal det gjorde ondt, for her var frygten, at nye store el-færger i Ærøskøbing ville klemme livet ud af den private Marstal-færge, som blev søsat i slutningen af 2019.
Derfor gik de konservative her i efteråret ud af aftalen om de helt store færger - som ellers anbefales i en færgevækst-analyse udarbejdet af rådgivningsfirmaet Cowi.
I forvejen ville Transportministeriet kun støtte med 72 milllioner til de 2 el-færger, fordi man ikke gav støtte til udvidelser, men kun til en 1:1 omstillng fra diesel til el - udvidelser af færger må kommunerne selv betale. Så der kom ikke +100 millioner som Ærø kommune havde håbet på.
For at imødekomme den voldsomme kritik besluttede kommunalbestyrelsen den 14. november, at gå efter 70 m færger med 67 biler - de nuværende rummer 42 biler.
Her i 2023 skal både de 2 nye færger og havnene i Svendborg og Ærøskøbing analyseres, sammen med sejladsen i de smalle passager ind mod Svendborg. Dernæst skal færgerne i udbud - de store 80 m færger ville koste op mod 500 millioner i dagens marked. Så håbet er, at der kan spares når færgerne bliver 15 % mindre.
Den endelige beslutning tages af kommunalbestyrelsen når analyserne er klare.
Det forventes nu, at færgerne kan begynde at sejle i 2027.
Baggrund
2020: Økonomi- og Erhvervsudvalget nedsætter en færgegruppe, som skal udarbejde forslag til fremtidens færgedrift og analysere kapacitetsbehov. I november 2020 fremlagde færgegruppen konklusionerne på deres kapacitetsanalyse, som viste en forventet stigning i kapacitetsbehovet på 3 % årligt.
August 2021: Kommunalbestyrelsen vedtager nye klimamål og dermed for færgerne:
2025: 50 % af færgerne er emissionsfri (Læs: el-færger) - det bliver nu i 2027.
2030: 75 % af færgerne er emissionsfri (Læs: el-færger)
2035: 100 % af færgerne er emissionsfri.
13. oktober 2021: Kommunalbestyrelsen anbefaler, at administrationen indsender ansøgning om midler til udskiftning af Tvillingefærgerne med 2 elektriske færger med en kapacitet på 80 personbilsenheder pr. færge til Trafikstyrelsens Puljen for grøn omstilling af indenrigsfærger.
15. november 2021: Ansøgning om tilskud til udskiftning af Tvillingefærgerne til nye elfærger indsendt til Trafikstyrelsen.
22. december 2021: Svar på ansøgning fra Trafikstyrelsen med bevilling på 71,6 mio. kr. til projektet.
20. april 2022: Kommunalbestyrelsengodkendte indgåelse af tilsagnsaftale med Trafikstyrelsen med en egenfinansiering på 337 mllioner kr.
Maj 2022 - nu: Projektgruppen er nu i undersøgelsesfasen med det formål at kunne præsentere Kommunalbestyrelsen for et fuldt overblik over forventet økonomi i projektet i hele færgernes levetid inden designfasen igangsættes.
12. oktober 2022: Kommunalbestyrelsen vedtog at afsætte midler til finansiering af udgifter til løn til internt personale og ekstern rådgivning i undersøgelsesfasen i projektet.