Tilmeld nyhedsbrev

Venligst udfyld nedenstående informationer

Bolig
Byg & Ejendom
Ferie & Turisme
Erhverv
Politik-Samfund
Færger & Havn
Miljø & Klima
Kultur
Sundhed + Ældre
Børn + Unge
Om os

  • Få Ærø-nyhedsbrev   
  • Facebook icon

Store færger droppes - nye færger bliver på 70 m

15. december 2022

Send til en ven

Det er nu vedtaget af kommunalbestyrelsen, at de 2 nye Ærøskøbing-færger kun bliver 70 m lange, i stedet for de oprindeligt planlagte 80 m. 14 ud af de 15 medlemmer stemte for og 1 undlod at stemme.

Der har været massive kampagner mod de nye storfærger på Facebook og i Fyns Amts Avis igennem de sidste 1,5 år efter de første fotos at en meget stor dobbeltskroget Ærø-katamaran dukkede op i Ærø Dagblad i efteråret 2021.

Sidenhen blev projektet modificeret og det blev besluttet, at gå efter en mere traditionel færgetype, som det fælleskommunale Færgesekretariatet stod fadder til.

Men ved kommunalvalget i november 2021 gav modstanden mod de nye storfærger 3 mandater i kommunalbestyrelsen til udviklingsmodstanderne i Ærø Plus.

Og det var især i den konservative højborg i Marstal det gjorde ondt, for her var frygten, at nye store el-færger i Ærøskøbing ville klemme livet ud af den private Marstal-færge, som blev søsat i slutningen af 2019.

Derfor gik de konservative her i efteråret ud af aftalen om de helt store færger - som ellers anbefales i en færgevækst-analyse udarbejdet af rådgivningsfirmaet Cowi.

I forvejen ville Transportministeriet kun støtte med 72 milllioner til de 2 el-færger, fordi man ikke gav støtte til udvidelser, men kun til en 1:1 omstillng fra diesel til el  - udvidelser af færger må kommunerne selv betale. Så der kom ikke +100 millioner som Ærø kommune havde håbet på.

For at imødekomme den voldsomme kritik besluttede kommunalbestyrelsen den 14. november, at gå efter 70 m færger med 67 biler - de nuværende rummer 42 biler.

Her i 2023 skal både de 2 nye færger og havnene i Svendborg og Ærøskøbing analyseres, sammen med sejladsen i de smalle passager ind mod Svendborg. Dernæst skal færgerne i udbud - de store 80 m færger ville koste op mod 500 millioner i dagens marked. Så håbet er, at der kan spares når færgerne bliver 15  % mindre.

Den endelige beslutning tages af kommunalbestyrelsen når analyserne er klare.

Det forventes nu, at færgerne kan begynde at sejle i 2027.

Baggrund

2020: Økonomi- og Erhvervsudvalget nedsætter en færgegruppe, som skal udarbejde forslag til fremtidens færgedrift og analysere kapacitetsbehov. I november 2020 fremlagde færgegruppen konklusionerne på deres kapacitetsanalyse, som viste en forventet stigning i kapacitetsbehovet på 3 % årligt.

August 2021: Kommunalbestyrelsen vedtager nye klimamål og dermed for færgerne:

2025: 50 % af færgerne er emissionsfri (Læs: el-færger) - det bliver nu i 2027.
2030: 75 % af færgerne er emissionsfri (Læs: el-færger)
2035: 100 % af færgerne er emissionsfri.

13. oktober 2021: Kommunalbestyrelsen anbefaler, at administrationen indsender ansøgning om midler til udskiftning af Tvillingefærgerne med 2 elektriske færger med en kapacitet på 80 personbilsenheder pr. færge til Trafikstyrelsens Puljen for grøn omstilling af indenrigsfærger.

15. november 2021: Ansøgning om tilskud til udskiftning af Tvillingefærgerne til nye elfærger indsendt til Trafikstyrelsen.

22. december 2021: Svar på ansøgning fra Trafikstyrelsen med bevilling på 71,6 mio. kr. til projektet.

20. april 2022: Kommunalbestyrelsengodkendte indgåelse af tilsagnsaftale med Trafikstyrelsen med en egenfinansiering på 337 mllioner kr.

Maj 2022 - nu: Projektgruppen er nu i undersøgelsesfasen med det formål at kunne præsentere Kommunalbestyrelsen for et fuldt overblik over forventet økonomi i projektet i hele færgernes levetid inden designfasen igangsættes.

12. oktober 2022: Kommunalbestyrelsen vedtog at afsætte midler til finansiering af udgifter til løn til internt personale og ekstern rådgivning i undersøgelsesfasen i projektet.

 


Send artiklen til en ven Gå til forsiden Kommenter artikler på Facebook

Se flere artikler
Ommel og Drejø i opløb om at blive frilandsby og fri ø

39 landsbyer og småøer har ansøgt om at blive frisat for snærende myndighedsbånd. Folketinget vil udvælge 10 til forsøgsordningen. Ommel og Drejø…

Færger nedskæres fra 80 til 67 biler - ny tidsplan siger 2027

Efter de Konservative er gået ud af aftalen om 2 lange nye færger i Ærøskøbing, lægges der op til, at de fremtidige færger kun skal rumme 67 biler mod…

Læsø får 539 millioner ekstra fra sin nye "Ærø-færge"

Læsø har besluttet at købe en ny elfærge fra det dansk-norske Danof og går altså udenom standard-færgerne, som det fælleskommunale Fæ…

De 2 nye Ærø-færger koster 30 millioner årligt - gamle færger 8 millioner

Det kommer til at koste i omegnen af 30 millioner årligt for de 2 nye elfærger der skal sejle mellem Ærøskøbing og Svendborg. Kommunen har betalt 8 milllioner om …

Se de 2 nye Ærø-færger

Mens kampen om størrelsen stadig bølger frem og tilbage, så begynder Ærøskøbing-færgerne at tage form. De skal sejle i 2025 hvis alt går efter…

Kontakt

Ærø Dagblad
Vestergade 41
5970 Ærøskøbing
info@aeroedagblad.dk
redaktion@aeroedagblad.dk