Den samlede kommunalbestyrelse i Svendborg er ikke begejstrede for det nye pladsbehov til Ærøs nye store el-færger. På et møde den 30. januar blev det vedtaget, at sende et brev til Ærø, hvor der står, at Svendborgs rekreative udvikling er vigtigst. Og at Ærø selv skal betale for en udvidelse af havneområdet.
Ifølge færgeloven har Svendborg en såkaldt modtagepligt for Ærø-færgerne.
MEN.
Der er ikke pligt til udvidelser, altså at modtage nye større færger.
OG.
Det vil være Ærø der skal betale for Svendborg Havns udgifter til nyt færgeleje, parkeringspladser og opmarch-arealer.
Det fremgår at et advokatnotat, som Ærø og Svendborg i fællesskab har bestilt hos advokatfirmaet Horten.
Udfordringen
Svendborgs største investeringer er i de senere år gået til omdanne havnen til et rekreativt område for byens borgere og turister - og her passer en endnu større Ærø-parkeringsplads og færgeleje ikke ind. Specielt ikke, da den blokerer den gamle bydel fra den rekreative havn.
Derfor bliver det en langvarig og bøvlet proces, før Svendborg bøjer sig for Ærøs ønsker. Ærø håber havneplanerne allerede er afklaret her i 1. halvår 2024, men det er ikke realistisk, da hele Svendborgs storstilede havneplan skal tegnes om.
Der har været tale om at flytte Ærøfærgerne helt væk og mod øst til Østre Havn. I første omgang blev det skrottet, da der er mange lystbåde i området.
MEN.
Hvis Svendborg skal kunne leve med store Ærø-færger, så kan det godt ende som kompromisset. For ind fra højre kommer positioneringen op til kommunalvalget til november næste år - og hvem i Svendborgs Kommunalbestyrelse vil stå på mål for endnu større parkeringspladser midt i den gamle bydel.
Så Ærøs færgeudvalg og ikke mindst øens borgmester Peter Hansted har en ret stor opgave, som nemt kan tage et års tid at få maseret på plads. og så skald er også findes 30-40 millioner til byggeriet på Svendborg Havn.
Brevet
Svendborgs enige kommunalbestyrelse skriver følgende til Ærøs kommunalbestyrelse:
”Kommunalbestyrelsen i Svendborg Kommune har drøftet de afledte konsekvenser for Svendborg Havn af den plan, som Ærø Kommune har om at anskaffe nye, eldrevne færger med forøget kapacitet.
Kommunalbestyrelsen vil som udgangspunkt altid gerne være imødekommende overfor de planer, som Ærø Kommune måtte have for at fremtidssikre færgebetjeningen til og fra Ærø. Kommunalbestyrelsen ser i denne sammenhæng Svendborg som porten til Ø-havet og færgefarten til Ærø er derfor også et helt centralt element i Svendborgs udviklingsplan for havnen: ”Fremtidens havn”.
Kommunalbestyrelsen vil i forlængelse heraf gerne medvirke til, at der udarbejdes scenarier, der belyser mulighederne for at optimere havnearealerne på Svendborg Havn - f.eks. med henblik på, at den nødvendige lade-infrastruktur kan tilvejebringes, at opmarcharealerne kan udvides og med henblik på, at trafikken kan afvikles effektivt.
Kommunalbestyrelsen gør i denne sammenhæng dog samtidig opmærksom på, at man i arbejdet med at udmønte udviklingsplanen for Svendborg Havn hidtil har forfulgt en række andre by-strategiske hensyn. Man har her f.eks. lagt vægt på at sikre en sammenbinding af bykernen og havnen, at sikre en øget tilgængelighed til havnen og at sikre en levende havn i kraft af blandede funktioner. Samtidig har kommunalbestyrelsen påbegyndt arbejdet for en klimasikring af havnen med ”Den Blå Kant”. Disse hensyn har været og er fortsat helt afgørende for kommunalbestyrelsen. Kommunalbestyrelsen lægger derfor vægt på, at disse hensyn ikke kompromitteres.
Kommunalbestyrelsen vil afslutningsvis gøre opmærksom på, at man i de seneste år har investeret et anseeligt millionbeløb i udmøntningen af udviklingsplanen for havnen – f.eks. i nye belægninger på arealerne ved Frederiksgade, Frederiksbro, Frederiksø og Havnepladsen, ligesom der udestår en meget stor investering i den kommende klimasikring. Ærø Kommune kan derfor ikke forvente nogen større medfinansiering fra Svendborg Kommune i forhold til de anlægsarbejder, der alene måtte være affødt af Ærøs planer om anskaffelse af nye og større færger.”