Det var en forudsætning for et statstilskud på 72 millioner til 2 nye elfærger, at Ærø købte dem som Standardfærger. Det var en pakke der var strikket sammen af det fælleskommunale Færgesekretariatet, Pension Danmark og Odense Marine Technology, OMT.
Ærø Kommune, der står for ruten mellem Ærøskøbing og Svendborg, søgte om dispensation for dette krav.
Baggrunden var, at kommunens Færgegruppe mente, at man, med erfaringen fra byggeriet af elfærgen Ellen, kunne bygge billigere og låne til det halve i Kommunekredit.
Transportministeriet og Trafikstyrelsen har nu givet tilladelse til at Ærø bygger sine egne færger.
- Jeg er glad for, vi nu er rykket et skridt nærmere at kunne realisere vores klimamål på færgeområdet, og vi er taknemmelige for, at Trafikstyrelsen ville imødekomme vores anmodning, siger borgmester Peter Hansted.
Normalt er det kun hurtiggående færger der bygges i aluminium, men Ærø vil afsøge modeller for de mere langtsomtgående færger, der, af hensyn til kysterne, skal besejle Ærøskøbing-Svendborg-ruten.
Det forventes at aluminiumsprocessen vil udskyde færgebyggeriet i nogle måneder.
Udover selve færgerne er Færgegruppen er i gang med indretningsforslag for havnene i Ærøskøbing og Svendborg, for begge stedder skal der laves større parkeringsområder, større færgelejer og opladningsstationer.
Færgerne vil efter planen komme i drift sidst i 2027.