Transportminister Thomas Danielsen skal nu ind i sagen omkring Ærøs 4 kommunale færger og den private Marstal-færge ÆrøXpressen. Der er uenighed om, hvor stor en del af statstilskuddene til færgedrift der skal gå til Marstal-færgen - og om det overhovedet er lovligt at give støtte til et privat rederi, uden ruten har været i EU-udbud.
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer ønsker nu en afklaring på reglerne.
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
"Vil ministeren redegøre for reglerne for, hvornår færgeruter skal sendes i udbud, herunder hvorvidt grænsen på 300.000 årlige passagerer gælder enkelte ruter eller alle ruter til en given ø? Der henvises til artiklen ”Her er advokat-vurderingen af Marstal-færge-aftaler”, www.aeroedagblad.dk, den 25. maj 2024."
OG
"Vil ministeren redegøre for, hvorvidt kommunalt drevne færgeruter er omfattet af reglerne om udbud på samme vis som privat drevne ruter, hvis ruten overstiger 300.000 årlige passagerer? Der henvises til artiklen ”Her er advokat-vurderingen af Marstal-færge-aftaler”, www.aeroedagblad.dk, den 25. maj 2024."