Tyske investorer har fået foretræde for teknisk udvalg for at få tilladelse til at oprette en færgerute fra Kiel til Marstal og eventuelt videre til Langeland og Svendborg. Kiel ligger 90 km nord for Hamborg, som har 2 millioner indbyggere.
Projektudvikleren Udo Siegmund var i gang med de forberedende arbejder lige før coronaen ramte Danmark i starten af 2020. Til formålet blev oprettet 2 selskaber Aeroe Chartering ApS og Kiel-Ærø Cat-Express Aps. De blev dog lukket ned i oktober 2021 da coronaen fortsatte sin hærgen.
Nu er der lysere tider og derfor besøgte de tyske investorer Ærø i denne uge.
Det nye selskab hedder Green Shipping Solutions GmbH og i første omgang er det Kiel-Marstal der er i kikkerten. Udo Siegmund er direktør for selskabet.
Formand for teknisk udvalg Leo Holm siger:
- Der er et behov for 200 kvm da man, når man anløber fra udenlandsk havn, skal oprette et ISPS område (Læs: International Ship and Port Facility Security, et direktiv om sikring af havne).
Et ISPS-område vil typisk være omhegnet med et trådhegn.
- Derudover talte vi om det potientiale der var for turisme fra det nordtyske område der vil kunne benytte ruten til Ærø.
- De fortalte, at færgen skal være emissionsfri så på det punkt passer det jo godt ind i Ærøs klimapolitik.
De tidligere planer
I de tidligere planen var tanken, at det skulle være en passager- og cykelfærge og have plads til 250 passagerer.
- Der er mange tyskere, der gerne vil til Ærø - også unge. Og hvis man vil fra Kiel til Ærø, er det næsten umuligt, hvis man ikke har en bil, så man kan komme til Fynshav (Læs: Søby-færgen), sagde Udo Siegmund til Fyns Amts Avis da tankerne var ved at udkrystallsiere sig i slutningen af 2019.
Færgen skulle have 3 daglige afgange fra Kiel, og overfartstiden mellem Kiel og Marstal blive på 1,5 time, altså ikke meget længere end Ærøskøbing-Svendborg-ruten.
Fra 1993-99 sejlede der en færge fra Kiel til Ærø. Færgen Fair Lady var ejet af Reederei Cassen Eils GmbH & Co.