Færgeudvalget lægger nu op til, at de 2 nye el-færger bliver længere end de knap 70 m, som blev vedtaget i december 2022 af kommunalbestyrelsen. Et kompromis med afgifter og tilskud til Marstal-færgen kan blive muligheden.
"Der var et ønske om at der forelægges en sag på styregruppemøde, der beskriver yderligere oplysninger om konsekvenserne af en forøgelse af længden på færgerne til den optimale længde i forhold til energiforbruget" står der i referatet fra marts-mødet i kommunens færgeudvalg.
Skifte
Oprindeligt var planen at bygge 80 m færger, men i efteråret 2022 skiftede flertallet i kommunalbestyrelsen da de Konservative gik ud af aftalen om de lange færger. Demed skiftede flertallet fra 10 for og 5 imod de lange færger til et nyt flertal på 8 mod 7 for mindre færger der kun kan rumme 67 biler. Færgerne bliver så kun 69,5 m lange.
De Konservative har sin magtbastion i Marstal-området og de frygtede, at 2 færger til hver 80 biler på ruten Svendborg-Ærøskøbing ville undergrave livsgrundlaget for Marstal-Rudkøbing-færgen: Der vil kun blive få udsolgte afgange om sommeren på Svendborg-Ærøskøbing, så der ville ikke blive presset trafik over til Marstal-Rudkøbing-færgen, ÆrøXpressen, som er et privat rederi grundlagt af folk i Marstal.
Politik eller rationelt
Længden kommer nu op igen, for det kommunale Færgeudvalg skal her i foråret 2024 komme med sit endelige forslag til de nye færger, så byggeriet kan sendes i udbud.
MEN.
Da man beslutter at skære ned til de knap 70 m er det kun en politisk betragtning, for det er uforholdsmæssigt dyrt at bygge korte færger fremfor lange færger: Alt det basale med styrehus, tilkørselsramper, passagerarealer, skruer, batterier, ladeplads osv koster mere eller mindre det samme.
Så en forlængelse til 80 m er ret billigt, da det ikke er metallet til en forlængelse der koster det store sammenlignet med den basale maskin-passager-service del.
Slagsmålet
Lige nu er der i forvejen slagsmål om hvor stor en del af den statslige støtte til Ærøs færgedrift der skal gå til Marstal-færgen og hvor store afgifter færgen skal betale til Ærø Kommune for at anvende Marstal-havnen.
Også her er det de Konservative der er spydspids med forslag om lige afgiftsforhold for kommunens færger og Marstal.
ÆrøXpressen så også gerne, at statstilskuddet blev fordelt efter antal psasagerer og køretøjer fremfor efter sejlede kilometre - der er ikke langt fra Marstal til Rudkøbing på Langeland.
Samlet set vil ændrede tilskud og afgifter give omkring 2 millioner ekstra til Marstal-færgen.
Uroen omkring færgerne har betydet at 3 kommunalbestyrelsesmedlemmer har forladt deres grupper: 2 har forladt lokallisten Ærø Plus og 1 har forladt Venstre.
Alle 3 fordi de mener at deres partier ikke støttede nok op om Marstal-færgen.
Lige nu balancerer flertallet i kommunalbestyrelsen.
Og det er her at et kompromis kunne komme ind:
De nye færger får den økonomisk rigtige længde på 80 m (eller mere), mens Marstal-færgen får sine ønskede tilskud og afgifter.
Alle er glade - i hvertfald i første omgang.....
____
Af redaktør Carsten Lehrskov Schmidt