Ankestyrelsen har modtaget 12 klagesager over Ærø kommunes afgørelser på social- og beskæftigelsesområdet i 2021. Men der var 0 huller.
Ankestyrelsen har foreløbigt afgjort 9 af sagerne og af dem blev 8 stadfæstet (Læs: Godkendt) mens 1 skulle tilbage til ny behandling. Men ingen klagere fik ret - kommunen havde afgjort sagerne efter lov og ret. Den sag der skal behandles på ny er om aktivering af en borger.
I forhold til andre kommuner ligger Ærø fint, for 10 % af landets 22.931 sager bliver afgjort til borgernes fordel, fordi der har været fejl.
Ærø har her 0 % fejl.
Forklaring
Følgende forkortelser er anvendt i illustrationen:
• LAB: Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
• LAS: Lov om aktiv socialpolitik
• PL: Loven om social pension og loven om højeste, mellemste mv. førtidspension
• SDP: Sygedagpenge
• SEL: Serviceloven (fx særlig støtte – børn og voksne, hjælpemidler, magtanvendelse mv)
• ØVR: Almenboligloven, Boligstøtteloven, Dagtilbudsloven, Integrationsloven, Kontantydelsesloven, Lov om kompensation for handicappede i erhverv, Repatrieringsloven, Seniorjobloven.
Opdeling
Ankestyrelsens afgørelser opdeles i 4 kategorier:
• Afvisning: Ankestyrelsen behandler ikke sagen. Det kan for eksempel være, fordi
borgeren har klaget for sent eller beslutter at opgive klagen. Eller fordi Ankestyrelsen ikke er den
kompetente myndighed, og derfor sender klagen videre til en anden instans.
• Hjemvisning: Sagen bliver sendt tilbage til kommunen, der skal behandle sagen og træffe afgørelse en
gang til. Det kan være fordi, Ankestyrelsen mener, at der er tale om alvorlige sagsbehandlingsfejl, som
ikke umiddelbart kan rettes op i klagesagsbehandlingen. Det kan også være, at Ankestyrelsen mener, at
der er behov for nye oplysninger, som kommunen skal tage med i en afgørelse.
• Stadfæstelse: Ankestyrelsen er enig i kommunens afgørelse.
• Ændring: Ankestyrelsen har ændret eller ophævet kommunens afgørelse.