Ærøs nye borgerrådgiver Tine Noack har hidtil fået 30 henvendelser. Det er Ærøs første borgerrådgiver, som skal hjælpe borgerne gennem systemet.
Kontakt
Ærø Kommune
Borgerrådgiver Tine Noack
Tel 24 77 90 73
borgerraadgiver@aeroekommune.dk
Tine Noack startede 1. marts.
- Jeg hjælper borgerne med at forstå afgørelserne, men jeg er ikke klageinstans for det materielle i en afgørelse, kun i forhold til sagsbehandlingen.
- 2/3 af henvendelserne af dem har været anmodninger om at få vejvisning til rette sted for at få hjælp, eller kortere vejledning til borgeren om dennes retsstilling eller sagsprocesserne i forvaltningen. Cirka 1/3 har været klager over sagsbehandlingen og personalets fremtræden.
- Henvendelserne spænder bredt, men klagerne har i alt væsentlighed været om sager, som behandles i Job- og Voksencentret, samt et par stykker i Teknisk afdeling og hos Hjælpemiddelkontoret.
Proces
- Jeg inviterer altid borgeren til at mødes med mig, hvis borgeren har brug for mere end blot vejvisning eller meget begrænset og konkret vejledning. Og jeg tager gerne samtalerne hjemme hos borgeren, hvis borgeren ønsker det.
- Når jeg i fællesskab med borgeren er blevet klar på, hvad sagen kalder på, så tager jeg kontakt til den relevante direktør på området og formidler, hvad der er brug for at få en tilbagemelding på eller en dialog omkring med forvaltningen.
- Når forvaltningen har givet deres tilbagemelding afsluttes sagen, hvis der ikke er behov for yderligere dialog med forvaltningen.
- Efterfølgende fremsender jeg min vurdering til forvaltningen, men kun i forhold til sagsbehandlingen og til brug for læring i forvaltningen.
Baggrund
Bolig- og Indenrigsministeriet har givet Ærø 2,4 millioner kr til borgerrådgiver-funktionen.
Der gælder følgende krav:
• Borgerrådgiveren skal være formelt uafhængig af den kommunale forvaltning,
• Borgerrådgiveren skal have en fagligt relevant uddannelse, f.eks. som jurist eller socialrådgiver.
• Borgerrådgiveren skal kunne varetage rådgivning og vejledning af borgerne
• Føre tilsyn med kommunens administration.
• Borgerrådgiveren skal som led i tilsynet med kommunens administration udarbejde en årlig rapport til kommunalbestyrelsen og komme med anbefalinger.
• Borgerrådgiveren skal i tilsynet med kommunens administration kunne foretage generelle undersøgelser, stikprøver eller udtage bestemte sagskategorier til gennemgang.
Overblik
Staten har afsat 135 millioner frem til 2024, så kommuner kan ansætte en borgerrådgiver. Hvis kommunen ønsker det. Borgerrådgiveren skal hjælpe borgerne i kontakten med kommunen og føre tilsyn med kommunens administration.
Puljen retter sig særligt mod de kommuner, der ikke i forvejen har en borgerrådgiverfunktion. Det har Ærø ikke haft.
Borgerrådgiveren hører direkte under kommunalbestyrelsen og må ikke lægges ind under udvalg eller adminsitrationen i kommunen, for at sikre en så uvildig funktion som muligt.