I et sidste forsøg på at stoppe Netto-byggeriet på havnen i Marstal har Brugsen nu tlbudt Netto den gamle trælastgrund som ligger ud til Brugsens parkeringsplads.
Brugsens parkeringspladser skal så deles med Netto.
Brugsen og familien Nørgaard ejer ejendommene på 1.453 kvm, som nu tilbydes til Netto. Det fremgår af et brev til teknikdirektør Kirsten Johansen den 31. januar, hvor man anmoder om at få kontaktpersoner hos Salling-gruppen som ejer Netto-koncernen.
Frygten
I december vedtog kommunalbestyrelsen, at der skal udlægges et 14.000 kvm område ved Marstal-færgen til blandt andet et supermarked. Netto har her lagt billet ind på en 3.323 kvm grund som kommunen ejer - og som har Øens Olieprodukter som lejer.
Brugsens frygt er, at hvis Netto bygger på havnen, vil færgens passagerer købe deres varer når de kører til eller fra færgen - og erfaringen er, at kunder ofte genbesøger det supermarked de har handlet i.
Og det vil ikke mindst gælde når konkurrenten Brugsen ligger trafikalt skjult med kringlede tilkørselsforhold. Og også har dyrere varer end Netto - og ikke helt har det luksusudvalg, som kunne trække folk op i byen.
Brugsen håber nu, at den kan lokke Netto op ved siden af dem, så der måske handles discountvarer i Netto og så går i Brugsen for det bredere udvalg - og på det tidspunkt også et opgraderet udvalg.
Det virker dog usandsynligt at kommunalbestyrelsen vil droppe byudvidelsen nede i havnen, selvom Netto lagde sig på den relativt lille grund ved Brugsen. For butiksudviklingen og dermed Marstal by halter og øens gæster bruger relativ kort tid i byen - og lægger derfor for få penge. Og turister elsker havn og vand - ikke mindst hvis der er cafeer og restaurenter og butikker og gallerier.
Risikoen for Netto, ved at blive nabo til Brugsen, kunne være, at det pludselig blev fx Rema 1000 der lagde sin hånd på grunden ved færgen. Og det vil heller ikke være rart for Brugsen.
Så det er en tung udfordring Brugsen står med. Et spinkelt håb er dog, at selvom byudvidelsen allerede har været i høring, så foreslog teknikdirektør Kirsten Johansen, at den blev sendt i fornyet høring, da området var blevet mindre.