Der anlægges cykelsti fra Bregninge og til Olde, hvor 2 ny cykelstier fører til Ærøskøbing og til Dunkær, hvor den kobles på cykelstien til Marstal, som er under anlæg.
Kontakt
Vejdirektoratet
cykelpuljen@vd.dk
Kommunalbestyrelsen har desuden vedtaget at cykelstierne også føres gennem landsbyerne, dog undtagen i Vindeballe, hvor der skal cykles gennem den gamle hovedgade.
Cykelstierne bliver anlagt langs den sydlige del af hovedvejen.
Cykelstien fra Bregninges østlige ende til Olde bliver på 4,4 km, mens strækningen fra Olde (i krydset hvor man kører ned til genbrugspladsen) og til Ærøskøbing bliver på 3,8 km - her lægges cykelstien på den østlige side af vejen.
Cykelstien fra Bregninge til Dunkær vil koste 14 millioner, mens cykelstien fra Olde til Ærøskøbing vil koste 12 millioner. Af det samlede beløb på 26 millioner forventes det at statens tilskud vil være på 13 millioner fra Cykelstipuljen.
Der er ansøgningsfrist i Cykelstipuljen den 17. maj.
Anlægget af cykelstierne vil forventeligt kunne gå i gang i slutningen af 2022 og være færdig i løbet af 2023.
Baggrund
Ingeniørfirmaet Cowi udarbejdede i 2017 en rapport om cykelstier på Ærø. Her var forslaget at stoppe cykelstierne udenfor landsbyerne, og så starte dem igen efter byzone-skiltet med 50 km fartbegrænsning.
Det ville skabe mindre lokal ballade når forhaver og huse skulle ryddes, men give markant dårligere cykelforhold når cykler svinger ud og kører på hovedvejen.
Se:
Partierne bag ”Aftale om grøn omstilling af vejtransporten” blev 4. december 2020 enige om udmøntning af en Cykelsti-pulje på 150 millioner til medfinansiering af cykelprojekter rundt om i landet.
Det er Vejdirektoratet som vurderer Ærøs og andre kommuners projekter og indstiller til transportministeren og forligskredsen hvilke projketer der skal støttes. Ærø har gode muligheder, fordi det er en ø (Læs: udkant) og hovedvejene mellem Søby-Marstal-Ærøskøbing er smalle når både biler og cyklister er der samtidigt.
Se: