Økonomi- og erhvervsudvalget i Ærø Kommune skal den 3. juni beslutte hvordan det kommende sommertilskud til færgepriserne skal anvendes.
Den seneste melding den 26. maj fra Indenrigsministeriet er, at der ikke er fastsat hvor stor en del Ærø får af 2021-sommerpakken til billige færger.
Den samlede sommer- og erhvervspakke er på 1,6 milliarder, heraf billigere indenrigsrejser i sommerperioden for 205 millioner. Pakken skal slutforhandles i Folketinget i starten af juni måned.
Så der bliver igen i år en meget kort frist til at indføre ordningerne.
Sidste år fik Ærø 11 millioner kr fra sommerpakken til at gøre færgerne billige-gratis.
Uenighed mellen ÆrøXpressen og Ærøfærgerne
Pengene blev sidste år fordelt mellem øens 2 rederier.
Der er nu opstået uenighed om fordelingen mellem det privatejede ÆrøXpressen, der sejler fra Marstal, og kommunens rederi Ærøfærgerne, der sejler fra Ærøskøbing og Søby.
Sidste år blev aftalen, at det var landevejsprincippet der afgjorde tilskuddets fordeling - altså hvor mange km der er mellem de byer der sejles imellem.
ÆrøXpressen vil dog gerne have det ændret med tilbagevirkende kraft for 2020 for at få en større andel af tilskuddet i 2020 og i 2021.
Forslaget fra rederiet er, at det i højere grad bliver ud fra den rabat der gives end landevejsprincippet.
Ifølge kommunens administration vil det give ÆrøXpressen ekstra 180.000 kr på bekostning af Ærøfærgerne.
Se kontrakten mellem de 2 rederier her.
Baggrund for Landevejsprincippet
Et enigt Folketing vedtog i 2014 grundlaget for landevejsprincippet, der siger, at det skal koste det samme at sejle, som at køre på landevej for 2,5 personer i hver bil.
Med færge er der 23 km fra Svendborg til Ærøskøbing, 18 km fra Faaborg til Søby og 19 km fra Søby til Als. Fra Marstal til Rudkøbing på Langeland er der 18 km. Og statstilskuddet fastlægges efter disse afstande.
Det blev valgt, at sommerferien skulle undtages for landevejsprincippet (Læs: Billige priser), fordi færgekapaciteten ellers ikke ville være stor nok i turistsæsonen, hvis gæstetallet eksploderede.
Landevejsprincippet blev introduceret i 2003 i rapporten Læsø, Samsø og Ærø – udvikling og muligheder, udarbejdet af Amternes og Kommunernes Forskningsinstitut.
I 2013 kom rapporten Betalingsringen. Ærø, Læsø og Samsø, som de 3 kommuner havde igangsat. Tanken var, at lade øboere sejle gratis og have landevejsprincip for al øvrig person- og køretøjsoverførsel.
Landevejsprincippet kaldes også RET-princippet, Road Equivalence Tariff. Det var blandt andet en 4-årig test af landevejsprincippet i Skotland der gav grundlaget for det danske forsøg med landevejsprincip, som har været en stor succes for de danske øer.
Her er grundlaget for Landevejsprincippet.