Tilmeld nyhedsbrev

Venligst udfyld nedenstående informationer

Bolig
Byg & Ejendom
Ferie & Turisme
Erhverv
Politik-Samfund
Færger & Havn
Miljø & Klima
Kultur
Sundhed + Ældre
Børn + Unge
Om os

  • Få Ærø-nyhedsbrev   
  • Facebook icon

Europas første sundhedsdroner flyver til Ærø - 31 millioner kr

30. maj 2022

Send til en ven

Europas første sundhedsdrone, der skal flyve med medicin og blodprøver, har fløjet sin første tur: 23 km fra Svendborg Sygehus til Ærø-hospitalet i Ærøskøbing. Den tur kan dronen tilbagelægge på 40 minutter.

Transportminister Trine Bramsen sendte den 2,5 kg tunge drone afsted den 30. maj fra Svendborg Sygehus som en officiel testflyvning. Dronen har et vingespænd på 2,8 m og kan flyve med 100 km i timen.

Dronen bliver synlig fra landjorden for den flyver i 80 m højde. Styringen af den batteridrevne drone foregår fra et kontrolrum i København.

Derfor  

Både blodprøver og medicin vil kunne komme hurtirere frem, også om natten når færgerne ikke sejler. Lige nu bliver blodprøver kørt med bil til Ærøskøbing-færgen og sejlet til Svendborg og derefter kørt til laboratoriet på Fyn 

- Sundhedsdronen kan give hurtigere prøvesvar og dermed bedre behandling, siger lægefaglig direktør Bjarne Dahler-Eriksen fra Odense Universitetshospital.

- Indtil videre er det stadig en testflyvning. 

Og indenfor 3-5 år vil der flyves med større droner der kan flyve en paramediciner eller en læge ud til et skadested. 

Testfase

De første testflyvninger af sundhedsdroner gik i august 2021 fra hospitalet i Ærøskøbing ud over campingpladsen og langs kysten ved Revkrog mod syd. Sidenhen er der fløjet fra Ærø til Langeland.

Hele projektet går under navnet HealthDrone. Der skal nu testflyves fra Ærø til Svendborg og til Odense.

Farerne

Droneprojektet har fået grønt lys fra Trafikstyrelsen efter der er blevet redegjort for hvad der sker hvis dronen løber tør for batteri eller der er fly eller helikoptere i luftrummet: Dronerne udstyres med et nødlandings-system, som automatisk træder i kraft og lander dronen med faldskærm og alarmerer vagtcentralen, hvis dronen skulle svigte helt.

Vejret

Dronerne er modstandsdygtige over for de fleste vejrforhold, men dog ikke under stærk blæst, kraftig sne og regn eller ved overisning af vingerne. De mere vejr-tolerante droner kan flyve i 95% af tiden.

Partnerne

Der er 6 partnere i det 3-årige projekt til 31 millioner kr, som Innovationsfonden har støttet med 14 millioner:

* Syddansk Universitet,

* Odense Universitetshospital, OUH

* Holo,

* Unifly,

* Scandinavian Avionics,

* Falck.

OUH, Falck, Holo, Unifly, Scandinavian Avionics and SDU.

Besparelsen

Odense Universitetshospital vil spare 15 millioner kroner om året hvis dronerne blev indført. Hvis det blev udrullet til hele Danmark vil besparelsen være 200 millioner, forventer projektpartnerne.


Foto: Syddansk Universitet, SDU.
Send artiklen til en ven Gå til forsiden Kommenter artikler på Facebook

Se flere artikler
Udenfor: Nye skraldespande på hele Ærø

Den 1. april 2023 træder den nye affaldsordning i kraft. Det betyder derfor, at de nuværende skraldespande ved blandt andet busstoppesteder fjernes. I stedet sætter Ær…

Kommer bankkrisen til Ærø

Øens lokale bank er Rise Sparekasse, som fik et underskud på 8 millioner i 2022, fordi bankens investeringer i obligationer har været en dårlig forretning: Det gav et tab…

Parkeringsforbud og indkørsel forbudt i Ærøskøbing - forventeligt 26. juni til 31. august

Der vil kun være 3 parkeringspladser i Ærøskøbing når gågade-perioden starter til juni. Og det vil ikke være tilladt at køre ind i byen for…

Utilfredshed med magtfuld forening i Ærøskøbing ulmer

Den magtfulde og kontroversielle Ærøskøbing Byhistoriske Forening holder årsmøde den 22. marts, hvor en række utilfredse Ærøskøbing…

Kæmper for ejerskabet af 2 museumsbygninger i Ærøskøbing

Advokaten Mads Kromann er blevet engageret til at få reddet Hammerichs Hus og Ærø Museums udstillingsbygning. For de 2 værdifulde ejendomme ejes af 2 nedlagte selskaber.<…

Kontakt

Ærø Dagblad
Vestergade 41
5970 Ærøskøbing
info@aeroedagblad.dk
redaktion@aeroedagblad.dk