Der kommer først ladestandere i Marstal, derefter i Søby og til sidst i Ærøskøbing. Håbet er, at kommunen venter med at inddrage de nuværende ladestandere til de nye er på plads.
Kaj Jørgensen fra Ærøfonden siger:
- Vi bestilte ladestandere den 7. juni og på AC-ladere (Læs: langsomme ladere) er der 5-6 uger leveringstid, så fra midt juli til sidst i juli skulle de kunne være i brug. Håber vi.
- De opsættes og leveres af Newtek, mens forarbejdet leveres af ærøske elektrikere.
Udrulningen
Om udrulningen siger Kaj Jørgensen:
- Muligvis først på Marstal havn og Ærø Hotel i Marstal. Så i Søby Havn og derefter i Pilebækken i Ærøskøbing. Men det kan ændres på grund af logistikken.
- Pilebækken er helt nyt aftager-nummer. Der opsættes en DC 60KW hurtig-oplader med 2 ladepladser og en AC 22 KW oplader med 2 ladepladser på Pilebækkens parkeringsplads. Hurtigladeren kommer dog først til september, da der er 12 ugers leveringstid.
Skiftet
Ærø Kommune må ikke udbyde strøm til elbiler, så nu foreslår kommunens direktion, at Tesla-ladestanderne ved rådhuset og i de 3 havne lukkes af for offentlig brug og kun bruges til kommunens elbiler fremover.
Om det siger Kaj Jørgensen:
- Vi håber de nuværende Tesla-laderer forbliver åbne til vores er i gang.
Beslutningen om kommunens inddragelse af Tesla-standerne til eget brug sker på Udvalget for bæredygtig energis møde den 16. juni.
Baggrund
Den statslige Ankestyrelse afgjorde i januar 2021, at det kun er private aktører der må sætte ladestandere op. Ladestandere opfattes som kommerciel drift, og det må kommuner ikke gå ind i. Kommunen må kun sætte standere op til egne biler.
På den baggrund gav kommunen i maj Ærøfonden en 10-årig aftale for ladestandere til elbiler.