Ærø kommune har administreret socialsager efter reglerne og klagesagerne har vist sig grundløse. 0 % af sagerne krævede genbehandling eller blev ophævet, mens det til sammenligning var 32 % af sagerne på landsplan hvor det skete.
Når en borger klager over en kommunal afgørelse på socialområdet, er det Ankestyrelsen, der behandler klagen.
I 2021 blev 8 % af sagerne i Danmark ændret eller ophævet, 24 % er henvist til genbehandling, mens 68 % er stadfæstet.
Afgørelser
På de 3 områder der er omfattet har Ankestyrelsen truffet følgende afgørelser for Ærø:
Voksenhandicapområdet
I 0 af klagesagerne har Ankestyrelsen omgjort kommunens afgørelse. Borgere på Ærø har modtaget 16 ydelser.
Socialområdet (børn og voksne)
I 0 af klagesagerne har Ankestyrelsen omgjort kommunens afgørelse. Borgere bosat på Ærø har modtaget 248 ydelser.
Børnehandicapområdet
I 0 af klagesagerne har Ankestyrelsen omgjort kommunens afgørelse. Borgere bosat på Ærø har modtaget 11 ydelser.
Der var klaget over 4 afgørelser.
Baggrund
Folketinget vedtog i juni 2022 en lov om borgernes retssikkerhed på det sociale område med skærpede krav til kommunen. Hvis der er problemer skal kommunen iværksætte en handlingsplan, men det er ikke nødvendigt på Ærø da kommunen opfører sig ordentligt og efter reglerne.
Se Social- og Ældreministeriets oversigt HER.