Der var 39 ansøgere, men Ommel bliver frilandsby når Folketinget formelt vedtager det til efteråret.
Ommel på nordøst Ærø er udvalgt, sammen med 16 andre øer og landsbyer, til at blive frilandsby.
Styrelsen vil i efteråret indlede et samarbejde med Ommel inden fremsendelse af lovforslag til Folketinget i starten af 2024 og med virkning fra den 1. juli.
-Jeg er meget opmærksom på, at landsbyerne og småøerne oplever, at dele af lovgivningen er en barriere for udviklingen af deres landsbyer eller øer. Derfor er det vigtigt, at vi nu kan gå videre med 17 landsbyer og øer for at kvalificere deres ønsker om lovfritagelser, siger Louise Schack Elholm, minister for Landdistrikter.
For Ommel vil det betyde, at de forhindringer, der har været for en ny mole og andre væsentlige projekter, muligvis bliver fjernet.
Projekt 1: Sandfangermole og gæstebro
De 2 havne Strandbyen og Kleven er et betydeligt aktiv for tilflyttere og turister. Derfor ønsker beboerne som forsøg at etablere en mole og en broforlængelse.
Sandfangermolen etableres ved Strandbyen Havn, som er stærkt udfordret med tilsanding og materialevandring. Tang fra havbunden skyller i land og driver ved højvande langs kysten og lægger sig i havnehullet.
En mole vil stoppe materialevandringen til havnehullet og i stedet lede det videre langs kysten.
Kleven Havn har derudover brug for at forlænge en gæstebro, så flere dybtgående gæstesejlere kan lægge til.
Der er kommet afslag fra Kystdirektorat og Miljøstyrelsen, som kommer (næsten) per automatik.
Projekt 2: Testcenter for energifællesskab
Borgerne i Ommel ønsker at indgå i Ærøs kommende borger-energifællesskab som testcenter. Ommel vil etablere en fælles batteriløsning til såvel eksisterende som kommende ejere af solcelleanlæg i lokalområdet.
Ønsket er, at energifællesskabet kan agere som en samlet ”fælles forbruger” for, at den lokale elproduktion udnyttes mest optimalt, så strømmen der produceres i Ommel bruges direkte i Ommel.
Lovgivningen blokerer for øjeblikket for, at et lokalt energifællesskab kan optræde som en samlet forbruger på vegne af deres medlemmer.
Projekt 3: Hastighedsdæmpning
Der er mange gående i Ommel, også børn, men ingen fortove. Byens mange krogede veje og sving uden udsyn betyder, at
Ommel ønsker en generel hastighedsdæmpning til 40 km/t i selve byen og 60 km/t på indfaldsvejene.
For at skåne husene, der ligger tæt på vejen, ønskes hastighedsdæmpningen foretaget uden etablering af bump eller chikaner.
Bekendtgørelsen om lokale hastigheder § 6 forhindrer, at sænkelse af hastighed kan ske uden hastighedsdæmpende foranstaltninger.
Den endelige forhindring
Det er ikke sådan at Ommel nu kan gå videre med deres projekter, for der er stadig en forhindring - for at glæden ikke spreder sig for tidligt:
- Det er vigtigt at pointere, at forsøgsordningen endnu ikke er blevet vedtaget, ligesom det ikke er sikkert, at jeres projekt kommer til at indgå i den endelige ordning skriver kontorchef Lise Marie Buhl fra Kirkeministeriet, som står for Landdistrikterne.
- Der bliver nu igangsat et arbejde, hvor jeres og de øvrige 16 projekter undersøges nærmere af de ministerier, der er ansvarlige for de regler, som I vil fritages fra.