Der er stor forskel på, hvor gode Danmarks 375 gymnasiale uddannelser er til at øge deres elevers karaktergennemsnit, viser ny analyse fra Center for Politiske Studier, CEPOS.
HF & VUC FYN Ærø ligger i midten af landets gymnasier og HF-skoler med en placering som nr 140, som også 90 andre skoler har fået. Ærø HF-eleverne får i snit 6,4 i prøvekarakterer og det ligger på det forventede niveau. Undervisningseffekten ligger på 0.
Undervisningseffekten er et udtryk for, hvor meget højere et karaktergennemsnit eleverne på det givne gymnasium får i forhold til, hvad elever med samme baggrunde andre steder i landet gennemsnitligt får.
CEPOS har på baggrund af tal fra Børne- og Undervisningsministeriet og Danmarks Statistik lavet en opgørelse, der viser, hvor eleverne får bedre karakterer, end man umiddelbart kunne forvente ud fra socioøkonomiske faktorer som deres forældres indkomst, forældres uddannelsesniveau og etniske baggrund.
Deutsches Gymnasium Für Nordschleswig, Skolene i Oure – Sport og Performance og Herlev Gymnasium og HF ligger i top. Tietgen Skolen i Odense ligger i bunden.
CEPOS-forskningschef Karsten Bo Larsen siger:
- Den stærkeste skole har opnået elevpræstationer, som ligger godt et helt karakterpoint højere, end hvad den svageste skole har opnået med elever med en tilsvarende socioøkonomisk baggrund.
Nogle skoler formår at løfte eleverne en halv karakter højere, end man skulle forvente, mens andre ligger en halv karakter under det forventede. Dog ligger langt de fleste skoler mellem +0,3 og -0,3.
Se overblikket HER.