23 % af CO2-udledningen på Ærø kommer fra færgerne og 16 % kommer fra bilerne der bruger øens 254 km asfaltveje. Der er nu 3.100 biler på Ærø, heraf er de 2.600 personbiler. Der er 37 el-biler og 56 hybridbiler på øen, så de nu samlet udgør 3,4 % af bilparken.
Kontakt
Udvalget for Bæredygtig Energi
Formand borgmester Peter Hansted
pha@aeroekommune.dk
For at barbere udledningerne ned skal kommunalbestyrelsen til maj vedtage en Klimaplan, hvoraf transport udgør en væsentlig del. Ekspert-Udvalget for Bæredygtig Energi skal den 21. april gennemgå forvaltningens forslag til handlinger.
Kommunen har direkte indflydelse på 50 % af udledningen fra transport, hvilket er usædvanligt i en dansk kommune, men det skyldes primært udledningen fra de kommunale færger fra Søby-Faaborg og Ærøskøbing-Svendborg, rutebuskørslen og skolebusserne.
Her følger et overblik udarbejdet af forvaltningen - nederst er en oversigt over de Nye Handlinger der skal igangsættes.
CO2-udledning fra transport
Den samlede CO2-udledning fra Ærøs transport er på 19.130 tons.
Personbiler 4.179 tons eller 22 %.
Varebiler 796 tons eller 4 %.
Lastbiler 567 tons eller 3 %.
Busser 362 tons eller 2 %.
Motorcykler 89 tons eller 1 %.
Knallerter 9 tons eller 0 %.
Landbrugsmaskiner 1.995 tons eller 10 %.
Færger 11.132 tons eller 58 %.
Reduktion fra transport
I 2040 skal transportsektoren på Ærø 2040 være klimaneutral. Delmålene er:
* 50 % af de kommunale færger er el-drevne i 2025, 75 % i 2030 og 100 % i 2035.
* Færgen Birkholmsposten skal være emissionsfri i næstkommende udbud.
* Busserne skal være eldrevne ved udbud i 2025.
* Kommunens biler, lasbiler og varevogne skal være fossilfri i 2030.
* Optimering af kommunale medarbejders transport til arbejdspladsen (Læs: Cykler).
* Den tunge transport er fossilfri i 2040. Tung transport er færger, traktorer, landbrugs- og entreprenørmaskiner, lastbiler og varevogne.
* Der skal gøres en indsats for at motivere fossilfri privatbilisme.
Igangsatte initativer
Der er en række forandringer i gang:
* Automekanikere er i gang med at omstille til også at kunne reparere elbiler og de begyndt at sælge el-biler.
* Cykelmekanikerne - flere sælger og servicerer el-cykler. El-cykler kan også købes igennem Brugsen.
* Ærøfonden har opsat 16 ladepunkter til opladning af elbiler.
* Delebilsordning på Ærø er i undersøgelsesfasen fra Ærøfonden og Ø-Power.
* Busoperatøren Jepser Bus har installeret solpaneller på flere af sine turistbusser til afkøling og elektricitet i bussen.
* Busoperatøren jepser Bus og flere af lastbilsselskaber kører på Shells’ GTL Fuel, som udleder markant færre partikler.
* Et bådværft installerer og servicerer elmotorer til skibe.
* Turistkontoret markedsfører Ærø som en vandre- og cykeldestination.
* Det kommercielle færgeselskab, ÆrøXpressen i Marstal, har fået tilskud til at omlægge hybrid-færgen til at være 100 % elektrisk.
* Kommunens 2 dieseldrevne Ærøskøbing-færger skal udskiftes med 2 el-færger.
Nye handlinger
Her er de konkrete forslag til handlinger:
1) Reducering af benzin- og dieselbiler
Kommunen må gå forrest i reduceringen af fossilbilisme, det skal ske ved at flytte flere ture over på cyklen og udskifte kommunens benzin- og dieselbiler, som kommunen har i deres transportflåde.
a. Udarbejd strategi og handleplan for cykelvenlig kommune
For at sikre muligheden for at kommunale medarbejdere kan cykle i arbejdstiden og til/fra arbejde, er der nedsat en arbejdsgruppe, som vil udarbejde en strategi og handleplan for at Ærø kan blive en cykelvenlig kommune.
b. Udskiftning af kommunens flåde til el
I 2021 blev det vedtaget at hele kommunens transportflåde skal udskiftes til el inden 2030.
2) Bæredygtige vejanlæg
Det skal undersøges om asfalten ved reparationer og nyanlæg kan genanvendes. Ligeså skal cykelstierne udbygges.
a. Ny vejbelægning ved brug af BSM in sito.
Ved BSM in sito fræses den gamle asfalt op og blandes med bitumen, cement og vand for at blive lagt på ny på samme vejstrækning. Vejen repareres således i bærelaget, og sikrer derved at revner nedefra ikke ødelægger den nylagte asfalt. Ved at bruge denne metode spares transporten af mange lastbilfulde med asfalt på færgerne. Ligeså spares produktionen af ny asfalt også, som udleder store mængder CO2 og fossile brændsler.
b. Etablering af cykelsti langs den gamle landevej.
Cykelstien langs hovedvejen forlænges, så det er muligt at cykle fra Søby til Marstal og til Ærøskøbing.
c. Udbyd busskure, så de kan fungere som trafikknudepunkter.
3) Omstilling af færgedriften til el
Færgedriften står for den største del af transportsektoren og skal derfor prioriteres højt.
a. Udskriftning af tvillingefærgerne på ruten Ærøskøbing-Svendborg til el.
b. Retrofit af ÆrøXpressen, på ruten Marstal-Rudkøbing, til 100% el dreven
c. Omstilling af Skjoldnæsfærgen, på ruten Søby-Faaborg, til el.
d. Udbudskrav om eldreven postbåd til ruten Birkholm-Marstal
4) Reducering af drivhusgasudledning fra den tunge transport
Lastbiler, landbrugsmaskiner og entreprenørmaskiner. Der er endnu ikke udviklet alternativer, der kan overtage de opgaver, de tunge maskiner
udfører.
a. Årlige dialogmøder med lastbilschauffører, landmænd og entreprenører.
b. Informationsmøder med lastbilschauffører, landmænd og entreprenører når teknologien er modnet.
5) Koordinering af leverancer
For at reducere transporten til og fra øen samt frigive plads på færgen, skal kommunens bestillinger koordineres så levereringer sker samlet.
6) Fossilfri bustransport
Busdriften, som dækker over rutebusserne og skolebusserne, er i udbud ved Ærø Kommune. Til næste udbud skal der stilles krav om at busserne er fossilfrie.
Baggrund
Ærø er en landkommune, og en bil er uundværlig for mange der har skole, arbejde og fritidsaktiviteter i forskellige byer.
På den tunge transport er teknikken ikke på plads endnu der gør det muligt at landbrugsmaskiner, lastbiler og entreprenørmaskiner, udskiftes. Desuden er størstedelen af erhvervslivet mindre virksomheder, hvilket gør det vanskeligt at løfte den økonomiske opgave med udskiftning.
Den mindste udledningskilde fra transporten er motorcykler og knallerter, hvor der er el-alternativer, men kulturen har ikke grebet den endnu.
Bæredygtig Energi-udvalget
Udvalget for Bæredygtig Energi består af politikere, embedsmænd og eksperter:
Formand
Borgmester Peter Hansted
pha@aeroekommune.dk
Udpeget af kommunalbestyrelsen:
Søren Degn Laxy
sdl-kb@aeroekommune.dk
(Repræsentant for energiselskabet – N1)
Per Mortensen
p.mortsen@gmail.com
(Repræsentant for fjernvarmeforsyningen - Ærøskøbing)
Peter Graversen
mail@aeroe-varme.dk
(Repræsentant for de ærøske håndværkere)
Jack Harris Hansen
Jack@el-systems.dk
(Repræsentant for Ærøfonden)
Kaj Allan Jørgensen
hanne.kaj@gmail.com
(Repræsentant for fjernvarmeforsyning - Marstal)
Lasse Kjærgaard Larsen
info@solarmarstal.dk
(Repræsentant for Ærø Energi- og Miljøkontor)
Rune Schmidt
rs@aeroe-emk.dk
(Repræsentant for Turist- og Erhvervskontoret)
Chris Hammeken
chris@arre.dk
(Repræsentant for Marstal Navigationsskole)
Henrik Hagbarth Mikkelsen
hagbarth@marnav.dk
(Repræsentant for landbruget)
Bent Nissen
solgaarden@adslhome.dk.